Enea

Enea stärker samarbetet med Agere Systems

Pressmeddelande   •   Feb 13, 2007 09:02 CET

Avtalet gäller Eneas DSP realtidsoperativsystem för utvalda Agere mobiltelefonplattformar

Enea har tecknat ett förlängt avtal gällande realtidsoperativsystem (RTOS) med den amerikanska halvledartillverkaren Agere Systems (NYSE:AGR). Avtalet gäller realtidsoperativsystem för digital signalbehandling (Digital Signal Processing) i Ageres mobiltelefonplattformar Sceptre™ och Vision™ samt kommande mobiltelefon- plattformar. Företagen bedömer att avtalet kan vara värt upp till 35 miljoner kronor under en treårsperiod.

”Vi är glada över det nära samarbetet med en ledande halvledarleverantör och mycket nöjda med att Agere valt att utvidga avtalet till att inkludera vårt DSP RTOS i sina mest avancerade mobiltelefonplattformar. Vi ser fram emot att stärka vårt strategiska samarbete och tillsammans utveckla optimala DSP-baserade lösningar för Ageres kommande generation av mobiltelefonplattformar”, säger Eneas vd och koncernchef Johan Wall.

Ordern avser realtidsoperativsystemet OSEck (OSE Compact Kernel) som är optimerat för Digitala Signalprocessorer (DSPer). OSEcks låga energiförbrukning, kompakta design och utmärkta realtidsprestanda gör den väl lämpad för mobila terminaler med krav på multimedia, bredband och låg batteriförbrukning till en rimlig kostnad.

”OSEck har visat sig vara ett flexibelt, pålitligt, användarvänligt och högpresterande DSP RTOS för våra Sceptre- och Visionplattformar. Vi är glada att förlänga och utvidga vårt avtal med Enea till att även gälla OSEck i andra utvalda mobiltelefonplattformar från Agere”, säger Denis Regimbal, vice vd vid Ageres Mobility Division.

Sceptre-plattformen erbjuder hög prestanda och låg effektförbrukning för 2.5G/GPRS/EDGE och dual-mode 3G/UMTS-mobiltelefoner som stödjer avancerade multimediatjänster som ljud- och videostreaming i realtid, digitalfoto, musik med CD-kvalitet, MPEG4 videouppspelning och interaktiva spel. Sceptre klarar nedladdningshastigheter på upp till 384 kb/sekund och levereras med komplett mjukvara inklusive MMS, Java, WAP och polyfoniskt ljud.

Vision är Ageres nästa generation av mobilplattformar för 2.5G/GPRS, EDGE, 3G/WCDMA, HSDPA, HSUPA och framtida mobila multimediaterminaler. Med separata media-, applikations- och kommunikationsprocessorer klarar plattformen högkvalitativ videostreaming med upp till 30 bilder/sekund. Vision-plattformen levereras med en modulär protokollstack som kan hantera flera terminalprotokoll och erbjuder ett komplett stöd för Ageres uppsättning av utvecklingsverktyg, OptiSuite™.

För mer information, vänligen kontakta:

Europa:

Phone: +86 21 6334 3406 ext 111
Email: marcus.hjortsberg@enea.com

Om Enea
Enea är världsledande inom realtidsteknologi, inbyggda system, middleware, utvecklingsverktyg, databasteknologi och konsulttjänster för avancerade system med krav på hög tillgänglighet. Våra kunder är verksamma bl.a. inom telekommunikation, mobiltelefoni, medicinteknik och fordonsteknik/infotainment. Eneas framgångsrika operativsystem OSE finns i ungefär hälften av världens 3G mobiltelefoner och basstationer. Enea har cirka 500 anställda och är noterat på den Nordiska Börsen (ticker ENEA).
Enea, OSE, OSEck, OSE epsilon, Element, Polyhedra, Optima, LINX och Device Software Optimized är av Enea AB eller dess dotterbolag registrerade varumärken. Alla rättigheter förbehållna.
© 2007 Enea.
För mer information se www.enea.com