E.ON Sverige AB

Energieffektivisering skulle kunna ge Fotbollssverige över 40 miljoner

Pressmeddelande   •   Mar 04, 2015 10:00 CET

Genom energieffektiviserande projekt skulle Sveriges fotbollsföreningar kunna få i snitt 13 600 kronor extra varje år att lägga på verksamheten. Totalt handlar det om över 43 miljoner som årligen skulle stanna i fotbollsrörelsen.

E.ON och Svenska Fotbollförbundets projekt Energifonden har gjort bokslut. Resultatet visar tydligt hur små investeringar i energieffektivisering kan leda till stora besparingar både för miljön och för den enskilda klubbens ekonomi. De drygt 300 föreningar som genomfört projekt som delfinansierats av Energifonden har kunnat spara upp till 50 procent av sina energikostnader, ett år efter genomförande. Projektens innehåll är varierande och omfattar allt från mindre installationer som ger en mer energieffektiv drift till större investeringar i hållbara energisystem. Gemensamt redovisar föreningarna nu en snittbesparing på 13 600 kronor per år, vilket är en betydande summa för många föreningar.

Årliga besparingar på omkring 43 miljoner för hela fotbollsrörelsen

Hos fotbollsrörelsens över 3 200 föreningar är behoven av energieffektivisering stora. Många anläggningar är nedgångna och för de föreningar som äger och driver sin egen anläggning är energikostnaden den största driftskostnaden. Om alla fotbollsföreningar i landet skulle genomföra liknande åtgärder som Energifondens föreningar, skulle det innebära besparingar på drygt 43 miljoner kronor – varje år.

– De besparingar föreningarna har gjort genom att energieffektivisera gör att de kan investera mer i själva fotbollsverksamheten. Detta innebär att de kan satsa mer på ungdomsverksamhet genom fler träningar, nya lag, och även slippa oroa sig för hur ekonomin ska gå ihop. Vi är stolta över att kunna bidra i ett sammanhang som gör gott för miljön och samtidigt skapar bättre förutsättningar för svensk fotboll i hela landet, säger Ronni Lundqvist, Anläggningsansvarig, Svenska Fotbollförbundet.

Enkla sparknep kan ge klubben 50 000 kronor om året

Omkring 50 procent av Energifondens föreningar har uppgraderat sina uppvärmningssystem. Under 2014 har också allt fler satsat på solenergi. Många ser även stor effekt av att kombinera energieffektiva produkter med förändrat beteende. Till exempel sparar en klubb med fem lag omkring 50 000 kronor per år genom att sänka temperaturen i omklädningsrummen med två grader och få spelarna att duscha en minut kortare, och samtidigt byta till lågenergilampor och snålspolande duschmunstycken. I föreningstermer är det 120 koner, 100 träningsvästar, 50 träningsbollar och 8000 varmkorvar.

– Genom partnerskapet med SvFF och skapandet av Energifonden kan vi göra skillnad för många föreningar runt om i landet och därigenom också skapa förutsättningar för en starkare fotbollsrörelse i ett lite mer hållbart samhälle. Vi är stolta för det vårt samarbete skapar och över det engagemang vi ser över Sverige, säger Stina Liljekvist, Head of Brand & Marketing, E.ON.

Bokslut för Energifonden 2011-2014

Bokslutet innehåller en mer detaljerad beskrivning av Energifonden, projektens innehåll och resultat. Där finns även en förteckning över samtliga energieffektiviserande föreningar och en presentation av Energiprisets vinnare och nominerade.

För mer information kontakta:

Stina Liljekvist, Head of Brand & Marketing, E.ON Sverige, telefon: 070-6635086, e-post: stina.liljekvist@eon.se

Ronni Lundqvist, Anläggningsansvarig, Svenska Fotbollförbundet, telefon: 08-7350926, e-post: ronni.lundqvist@svenskfotboll.se

Fakta om Energifonden

Energifonden är ett samarbete mellan E.ON och Svenska Fotbollförbundet i syfte att uppmuntra fotbollsföreningar att ta initiativ till energibesparande åtgärder. Fonden är öppen för alla fotbollsföreningar som äger och driver egna anläggningar. Sedan 2011 har Energifonden delat ut totalt 7 250 000 kronor och bidragit till att över 350 energieffektiviseringsprojekt. Det är föreningarna som, utifrån sina behov, planerar och genomför projekten. De totalt 350 projekten har gemensamt möjliggjort investeringar på över 55 miljoner kronor. En klubb kan få upp till 25 000 kronor per år och ansökningar hanteras och godkänns av SvFF.

För mer information se www.eon.se/fotboll och www.svenskfotboll.se

E.ON Sverige ingår i den internationella E.ON-koncernen, som är ett av världens största investerarägda energiföretag. E.ON har cirka 3 500 medarbetare i Norden och omsatte under 2013 cirka 37 miljarder kronor. Som energibolag vill vi bidra till att bygga det hållbara samhället. E.ON investerade cirka 66 miljarder kronor i Norden mellan 2006 och 2013.