LED & LED

Energiförbrukning och möjligheten för hotell

Pressmeddelande   •   Mar 20, 2015 10:23 CET

Publicerat 2015-03-20 av Kristofer Blockhammar

För många hotell är energiförbrukning, den näst största kostnaden efter arbetskraft och i en 24/7 miljö är potentialen för att minska denna stor. Oavsett hur mycket du betalar för ditt rum, vill ingen ändra sitt beteende eller att lågenergibelysning påverkar komforten.

Siffror visar att stora företag spenderar miljarder kronor på energi som de inte behöver använda varje år, vilket är produktionen från flera stora kraftverk. Hotell är bland de topp fem energikonsumenterna i sektorn för stora byggnader, efter livsmedel, hälso- och sjukvård och vissa stora kontor.

Med tanke på att belysning i genomsnitt utgör cirka 25 procent av elkostnaderna för hotell är de ekonomiska argument för att genomföra en full LED eftermontering övertygande. Man har sett fördelarna med LED belysning på t.ex. Park Inn och Radisson bland andra, där energieffektivitetsprojekt har sparat miljoner kronor i minskade elräkningar.

Fördelarna med LED belysning är vida känd, mindre allmänt känt är hur hotell ägs och förvaltas. Ett hotell har ofta en ägare, en stor fond eller en bank, som vill förbättra det sätt hotellet fungerar, samt öka vinsten och hotellet för mer än de betalade.

Ett hotell som säljs värderas ofta på en multipel av vinsten som hotellet genererar. Dessa multiplar kan ofta vara 10 gånger eller mer.

Så för varje krona man kan lägga till den nedersta raden genom att distribuera kvalitets LED belysning, finns det två konsekvenser, lägre energikostnader och en ökning av värdet på tillgången av minst 10 gånger. Flera av de större hotellen har sett denna möjlighet som ett snabbt sätt att öka deras tillgångar, då hotellet får en högre värdering.

Belysningen är den enklaste delen av energiportföljen för hotell att ändra och hantera, men det kräver omfattande och experter som planerar att säkerställa att belysningskvalitet bibehållas eller förbättras med LED.

Smarta belysningskontroller med effektivt dimmer funktion, allierade till optimal användning av dagsljus är ett viktigt komplement när man överväger LED eftermonteringsprojekt.

Information om våra produkter på: http://www.ledochled.se/produkter/

ISO

LED & LED

Led & Led är ledande designer, utvecklare, producent och grossist av professionell LED teknologi och vänder sig till arkitekter, inredare, ljusdesigners, butiker och andra professionella aktörer inom belysning. För att kunna tillhandahålla den senaste LED teknologin tillverkar vi många av våra produkter efter inkomna order, därav ska våra tekniska produktspecifikationer ses som ett minimum, då vi ständigt utvecklar och förbättrar våra produkter. Utvecklingen inom LED teknologin sker idag i en rask takt, med en ständig teknikförbättring, som vi applicerar till våra produkter. Vi firar 10 års jubileum 2014. Vi är idag representerade i flera länder, däribland Sverige, Danmark, Norge, Finland, Holland, Portugal, England, Frankrike, Tyskland, Spanien, Belgien, Schweiz, Monaco, Bulgarien, Australien, Ryssland, Ukraina m.fl.

LED & LED

Led & Led är ledande designer, utvecklare, producent och grossist av professionell LED teknologi och vänder sig till arkitekter, inredare, ljusdesigners, kommuner, industri, fastighetsägare, butiker och andra professionella aktörer inom belysning. För att kunna tillhandahålla den senaste LED teknologin tillverkar vi många av våra produkter efter inkomna order, därav ska våra tekniska produktspecifikationer ses som ett minimum, då vi ständigt utvecklar och förbättrar våra produkter. Utvecklingen inom LED teknologin sker idag i en rask takt, med en ständig teknikförbättring, som vi applicerar till våra produkter. Vi är idag representerade i flera länder, däribland Sverige, Danmark, Norge, Finland, Portugal, England, Frankrike, Tyskland, Spanien, Belgien, Schweiz, Monaco, Bulgarien, Australien, Ryssland, Ukraina m.fl.