E.ON Sverige AB

Energifonden vinner pris för samhällsengagemang

Pressmeddelande   •   Mar 30, 2012 13:31 CEST

E.ON tillsammans med PR-byrån Wenderfalck och reklambyrån Forsman & Bodenfors blev igår vinnare i branschtävlingen Gyllene Hjulet, Sponsrings & Eventföreningens årliga evenemang som delar ut priser till de bästa svenska projekten inom sponsring och event. Priset mottogs för Energifonden i kategorin ”Årets samhällsengagemang”.

Energifonden är ett samarbete mellan E.ON och Svenska Fotbollsförbundet som går ut på att hjälpa landsbygdsklubbar att minska elberoendet och uppmuntra till energieffektivisering av klubbarnas anläggningar.

Juryns motivering löd: ”Effektivisering, både ekonomisk och miljömässig, är avgörande för ett hållbart och levande fotbollssverige. I en uthållig och autentisk satsning tar E.ON en hög kontaktkostnad för en viktig fråga. Energifondens värde kommer att leva vidare långt efter kampanjslut. Vi älskar detta bevis på ungdomsidrott och samhällsnytta i relevant och trovärdig gemenskap.”

- Det otroligt roligt att vi fått ta emot det här priset och i en kategori som så väl speglar det som Energifonden syftar till. Tillsammans med Svenska Fotbollsförbundet har vi med kunskap, relevans och engagemang skapar verklig och långsiktig förändring bland Sveriges fotbollsklubbar. Att vinna Gyllene Hjulet är ett bevis på att sponsringsaktivering kopplat till kärnverksamheten fungerar väldigt väl, säger Christina Thörnvall, sponsringsansvarig på E.ON.

Om Energifonden

En tredjedel av driftskostnaderna för en mindre fotbollsklubb kommer från användning av el. Inom ramen för projekten som Energifonden möjliggör genomförs konkreta åtgärder som gör energiförbrukningen mer effektiv och kostnaderna för energi lägre. Fonden är öppen för landsbygdsföreningar på orter med mindre än 3000 invånare, som äger och/eller driver egna anläggningar. Hittills har 158 klubbar beviljats medel ur Energifonden sedan den startades 2011.

För all information om Energifonden gå till www.eon.se/fotboll

E.ON Sverige ingår i den tyska E.ON-koncernen, som är ett av världens största investerarägda energiföretag, med verksamhet i Europa, Ryssland och Nordamerika. E.ON har cirka 4 000 medarbetare i Norden och omsatte under 2011 cirka 41 miljarder kronor. Som energibolag vill vi bidra till att bygga det hållbara samhället. E.ON investerar 58 miljarder i Norden mellan 2006 och 2013.