Toyota Sweden AB

Energisnål klimatanläggning med nanoteknik i nya Lexus GS-serien

Pressmeddelande   •   Mar 01, 2012 14:06 CET

Lexus nya premiumsedanmodeller GS 250 och GS 450h är utrustade med en helt ny typ av klimatanläggning som är betydligt effektivare än konventionella system, men ändå mindre, lättare och energisnålare. Med hjälp av nanoteknik hålls luftfuktigheten inne i bilen dessutom på en mycket behaglig nivå.

Klimatanläggningen i nya Lexus GS-serien kallas Energy-Saving Airflow Control, eller ”S-Flow”, och har utvecklats för att ge bästa möjliga klimat inne i bilen samtidigt som den sparar energi. Jämfört med klimatanläggningen i den föregående generationen Lexus GS är S-Flow omkring tio gånger effektivare och samtidigt både mindre och lättare.

Bland annat känner systemet av vilka sittplatser i bilen som är tomma och stänger av luftflödet till dessa. Det mäter också både ytter- och innertemperatur samt solinstrålning för att avgöra den optimala luftkonditioneringen. Temperaturen ställs in individuellt både upptill och nertill för de olika sittplatserna. Det gör det t ex möjligt för föraren att få svalare luft kring huvudet och varmare kring fötterna.

Klimatanläggningen har också olika luftflöden för övre och nedre delen av kupén för att förhindra imbildning på rutorna. Det övre luftflödet tar in torr uteluft, medan det nedre luftflödet recirkuleras för snabb och jämn värme. Ett luktfilter tar förutom pollen och damm även bort avgaser från den omgivande luften.

För att ytterligare höja komforten finns ett nanosystem, som genererar nanojoner i luften. Nanojonerna binder omkring 1 000 gånger mer vatten än luftjoner, och befuktar inte bara luften utan även passagerarnas hud och hår. Nanotekniken ger dessutom en påtaglig minskning av lukter i kupén.

Lexus GS 250 och GS 450h visas på bilmässan i Genève i början av mars och kommer till Sverige till sommaren 2012.

-----------------

Bilder finns att hämta på www.mynewsdesk.com/se/pressroom/toyota

Presskontakt: Bengt Dalström, Toyota Sweden AB, 08-706 71 00, pr@toyota.se

Toyota sålde 8,6 miljoner bilar 2011 och säljs i mer än 170 länder. Samtliga 65 fabriker och Toyota Sweden är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Försäljningen av hybridmodeller från Toyota 2011 uppgick till 629 000 och målet är en årlig produktion på över 1 miljon hybrider i mitten av 2010-talet. Serietillverkningen startade med Toyota Prius 1997 och idag har Toyota 19 hybridmodeller i produktion. Samtliga Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Genomsnittligt koldioxidutsläpp för nya sålda Toyota-bilar 2011 i Sverige är 132,5 g CO2/km.

Serieproduktion av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989 och finns idag i mer än 60 länder fördelat på 10 modeller. I Europa finns sex modeller varav fyra med hybridteknik.