KFUM Sverige

Engagemangsguiderna i KFUM Sverige i Europaparlamentet

Pressmeddelande   •   Jun 13, 2013 09:16 CEST

Den 30 maj hölls en konferens om social innovation som lösningar på samhällsproblem i Europaparlamentet. Inför konferensen producerades en bok baserad på exempel på hur ideella organisationer arbetar för att lösa vissa utmaningar i samhället.  Projektet Engagemangsguider som drivs i KFUM Skellefteå, KFUM Göteborg och KFUM JKS i Bredäng blev utvalda att vara med i denna bok som presenterades under konferensen.

- Det känns roligt att kunna sprida de erfarenheter och kunskaper vi har till andra europeiska länder för att inspirera dem att också arbeta med Engagemangsguidesliknande projekt, säger Caroline Daly nationell projektledare för Engagemangsguiderna i KFUM Sverige. Förhoppningsvis har vi inspirerat någon att arbeta på detta sätt för ett representativt föreningsliv och för att öka ungas inflytande, fortsätter hon.

Läs boken här:

KFUM har en enkel grundfilosofi: Vi tror att alla människor, inte minst unga, har behov av fysisk aktivitet, ökad kunskap och tid för reflektion för att kunna utvecklas och må bra. Vår logotyp, den röda triangeln, symboliserar dessa tre byggstenar – kropp, själ och ande. Eller snarare Body, Mind & Spirit. Det är grundstenarna för all vår verksamhet, både i Sverige och i hela världen.

Vi erbjuder mötesplatser där unga människor kan utvecklas till sin fulla potential. Vi utgår ifrån en helhetssyn på människan och möter unga människors aktuella behov. Det viktiga är egentligen inte vad vi gör, utan varför och hur. Därför kan man hitta alla tänkbara olika aktiviteter inom KFUM.

KFUM kallas globalt för YWCA och YMCA och involverar 70 miljoner människor i över 130 länder. I Sverige har vi mer än 60 000 medlemmar som engagerar sig i idrotter, scouting, fritidsgårdar, lägerverksamhet, musik, kultur, sociala projekt och internationellt utvecklingssamarbete.

Fryshuset i Stockholm är vår största förening.