MedieMakeriet

Engagerad ledare under alla år

Pressmeddelande   •   Aug 28, 2012 22:03 CEST

Skellefteå AIK Friidrott fyller 25 år som egen förening i år.
77-årige Kjell-Göran Marklund, Skellefteå, har varit med som engagerad ledare under alla år.
– Vi var nära att få lägga ned föreningen på grund av allt tjabbel mellan sektionerna före delningen av föreningen.

1948 hölls OS i London och den då 13-årige Kjell-Göran Marklund i Bergsbyn njöt av radiosportens sändningar från den stora tävlingen med flera svenska framgångar.
– Vi var ett större gäng grabbar som höll på med allt och efter OS i London arrangerade vi Bergsbyns Olympiska Spel på ängarna i byn.
Grabbarna tävlande i alla möjliga grenar och medaljerna hade de gjort själva av färgat papper.
– Jag började jobba som 14-åring och en av de första sakerna jag köpte för min lön var ett riktigt träspjut.

Längre löpsträckor
Kjell-Görans intresse för friidrott tog fart ordentligt och det hände också att han i brist på andra grabbar och brist på annat att göra tävlade mot sig själv.
– Jag gjorde ett protokoll, skrev upp namnen på sex kulstötare och därefter stötte åt alla.
Med tiden kom insikten om att han var bäst lämpad att bli löpare och helst på längre sträckor.
– Jag sprang först för MBSK (MoröBergsbyns Sportklubb), men gick över till Skellefteå IF i samband med att jag började på läroverket inne i stan.

Reserv i löparlaget
Föreningen hade redan många bra löpare under sina vingar, så Kjell-Göran fick nöja sig med att vara reserv i löparlaget till seriematcherna.
– Jag var ju ingen större stjärna i min ungdom, men om någon saknades i laget fick jag hoppa in och springa för att vi i alla fall skulle ta någon poäng, berättar han och skrattar.
Hans bästa idrottsminnen från den egna karriären hämtar han istället från sina långlopp på senare år.
– Jag kommer aldrig att glömma målgångarna på första Lidingöloppet eller på första Stockholm Marathon.

Ledare för flickorna
Under sina första år i Skellefteå IF och under studieåren i Uppsala låg Kjell-Göran lågt med ledarinsatserna i föreningarna, men vid hemkomsten till Skellefteå igen saknade Skellefteå IF en ledare för flickorna.
Han tog sig an uppdraget och varvade själv ned till motionsnivå.
– Jag var också ordförande för friidrottssektionen i föreningen under några år.
I mitten av 1960-talet led båda friidrottsföreningarna i Skellefteå av brist på ledare och pengar, så 1965 slogs verksamheterna ihop på alla nivåer.

Skellefteå AIK/IF
– Den nya föreningen fick det kompromisspräglade namnet Skellefteå AIK/IF, berättar Kjell-Göran Marklund.
Kjell-Göran var sekreterare i den nya föreningens friidrottssektion under de första åren (1965-1968).
– Vi nådde därefter de bästa resultaten som föreningen någonsin har haft med utövare som Lennart Hedmark, Lennart Lindström, Kenneth Lundmark, Leif Lundmark, Jalle Burman och Leif Hellgren.
På den tiden hade föreningen också en bra bredd på verksamheten.
– Föreningen var med i det absoluta toppskiktet på herr- och juniorsidan i Svenska serien under ett antal år.

Kupp av gamla AIK-are
Tre år efter sammanslagningen av föreningarna ströks /IF från föreningsnamnet.
– Det var en kupp av gamla AIK-are på ett föreningsmöte och det var 1968 deras sista kraftinsats i föreningen, påpekar Kjell-Göran och tillägger:
– Det gamla namnet var i och för sig ganska opraktiskt.
Kärleken till friidrotten var större än den till föreningsnamnet, så ordföranden Thor Johansson, sekreteraren Kjell-Göran Marklund och tävlingsansvarige Bertil Ersson fortsatte i de funktionerna ytterligare tio år.
Föreningen hade nu fem sektioner i form av hockey, fotboll, friidrott, cykel och bordtennis.
– Alla med stora framgångar på sina områden.

Fristående föreningar
1985 bildade hockeysektionen en egen fristående förening - Skellefteå Hockey Club - efter en del hårda strider om främst ekonomin med övriga sektioner.
– Den stora tvistefrågan i samband med hockeyns uttåg ur föreningen var inkomstkällorna Bingoalliansen och AIK-Karnevalen.
Den 15 juni 1987 bestämdes också att de fyra återstående sektionerna i föreningen skulle bilda fristående föreningar.
– Vi var nära att få lägga ned föreningen på grund av allt tjabbel om ekonomin mellan de olika sektionerna, så vi delade upp oss för att rädda verksamheterna.

Tävlingsledare
Alla inblandade parter var nöjda över delningen av föreningen och att det rådde enighet om att behålla namnet AIK samt klubbfärgerna gul och svart.
Kjell-Göran Marklund var ordförande för friidrottssektionen fram till delningen och efter delningen tog Tage Ljungholm över ordförandeklubban i tre år.
– Jag blev föreningens tävlingsledare istället, berättar Kjell-Göran.
De senaste åren har Per Andersson axlat rollen som föreningens tävlingsledare och Kjell-Göran har därför kunnat fokusera sig på Broarna Runt till hundra procent.

Trygg på egna ben
I dag står Skellefteå AIK Friidrott trygg på egna ben med en stabil ekonomisk grund.
– Vi fick en tung start som egen förening i samband med att vi arrangerade en större tävling. Intresset för tävlingen var svalt och intäkterna blev sämre än väntat, men det jobbades på bra i föreningen och allt lyckades reda upp sig.
25-årsjubileet firades med Öppet hus och smörgåstårta på kansliet på Skellefteå Kraft Arena på födelsedagen.

P-O Sjödin/MedieMakeriet

Fotnot: Svenska serien var en sammanräkning av bästa resultaten inom en förening under året. På till exempel herrsidan räknades 20 löpresultat, 15 hoppresultat och 15 kastresultat. Varje aktiv fick bara räkna ett resultat i varje gren.

Fakta
Friidrotten i Skellefteå har sina rötter från mitten av 1700-talet. De första friidrottstävlingarna i bygden, som främst bestod av kapplöpningar, hölls på 1800-talet och arrangörer var oftast skytteföreningar. Under 1900-talets början utökades antalet grenar med bland annat stående längd och höjdsprång med ansats.
Bure Idrottsförening var först ut med friidrott i föreningen 1905. 1909 bildades IFK Skellefteå, som är föregångare till dagens Skellefteå AIK Friidrott, med fotboll och friidrott på programmet. Nio år senare, 1918, bildades Skellefteå IF och tre år därefter, 1921, Skellefteå AIK. 1932 fick Skellefteå sin första riktiga idrottsplats i form av Norrvalla.
Källa: Friidrottens historia i Skellefteå.

Foto: P-O Sjödin/MedieMakeriet
77-årige Kjell-Göran Marklund, Skellefteå, har varit aktiv ledare inom friidrotten i Skellefteå i nästan 50 år.