Seagreens AB

Engelska sjögräspreparatet Seagreens® introduceras i Sverige

Pressmeddelande   •   Jan 04, 2010 22:31 CET

Från och med December 2009 finns sjögräspreparatet Seagreens® tillgängligt på den svenska marknaden. Seagreens® baseras på ett sjögräs som kallas” brown wrack seaweed” som man efter flertalet vetenskapliga studier i olika länder vet är detoxifierande och viktreglerande, samtidigt som det förbättrar matsmältningen, näringsupptaget av annan mat och hudens kvalitet. Seagreens® som producent av denna ”brown wrack seaweed” har satt en specifik standard i Europa för kvalitet på sjögräs som mänsklig föda. Enligt tidningen Organic & Natural Business så är Seagreens® ”Britain's leading Seaweed Brand” (Oktober, 2009).

Seagreens® innehåller en unik mix av 3 olika lågvattenväxande sjögräs, sprängfyllda med näring, som skördas på ett miljövänligt sätt vid både Lofoten i Norge och Skottska Hebriderna. Seagreens® balanserar den brist på näring som annan mat har på grund av näringsfattiga jordar  – även den organiskt odlade - och förbättrar kroppens metabolism. Det ger också en perfekt balans av näringsämnen för kroppar i alla åldrar. Seagreens® fungerar i alla dieter.

Seagreens® har funnits tillgängligt på den engelska marknaden sedan 1989 och finns sedan 2006 representerat på marknaden i USA. Produkterna har på olika sätt uppmärksammats för sina hälsobringande effekter. Under 2005 gjorde engelska dagstidningen The Guardians weekendbilaga ett stort test av olika avgiftningspreparat, och rankade Seagreens® som: ”One of the best detox aids on the market...” . Sedan dess har flera andra media i England uppmärksammat dess övriga hälsobringande effekter (www.seagreensshop.se/Media). Detsamma gäller omdömen från olika näringsterapeuter och medicinska auktoriteter.

Enligt en studie genomförd i Italien vid Universitetet i Pavia ( 1999) på ett sjögräs i samma familj som Seagreens®, så ökade blodflödet i huden (epidermis) med hela 45%. Under en 6 månaders period tappade individerna i studien desstom så mycket som 30% av sitt underhudsfett och minskade i genomsnitt 5% i omfånget runt höfter och midja. Orsakerna till viktminskningen kan delvis tillskrivas karotenoiden Fucoxanthin och innehållet av en optimal och stabil mängd Jod (som reglerar förbränning via sköldkörteln).

Seagreens® var ett av de kosttillskott i England som det statligt finansierade Food Innovation Project angav som ett idealt näringstillskott och ersättare till salt i prefabricerad mat. Food Innovation Project pågick under 2007-08 i samverkan med Sheffield-Hallam University, England, och syftade till att studera en rad födoämnen och dess inverkan på människans hälsa.

Seagreens® finns tillgängligt på den svenska marknaden genom http://www.seagreensshop.se.

Seagreens AB

VD, Ola Bergström