Svenska Orienteringsförbundet

Engstrand avslutade världscupen med fjärdeplats

Pressmeddelande   •   Okt 06, 2005 17:27 CEST

Emma Engstrand var bästa svensk när den individuella världscupen avslutades med långdistans i Italien. Engstrand blev fyra i tävlingen efter att ha tappat lite gentemot tvåan Anne Margrethe Hausken, Norge, och trean Vroni König-Salmi, Schweiz, på slutet av den tuffa banan. Suveräna Simone Niggli var överlägsen igen. Herrklassen vanns av Chris Terkelsen medan ryssen Khramov höll undan i totalen.

I öppen och lättlöpt men också riktigt kuperad och tuff alpterräng avgjordes världscupfinalen i Italien. En kort sammanfattning är att det såg ut ungefär som tidigare under veckan. En suverän schweiziska i topp i damklassen med ett par svenskor hyggligt med samtidigt som herrarna floppade igen med bara Niclas Jonasson (åtta) bland de 19 främsta.

Den lite utförligare sammanfattningen kommer här. Intressantast inför avslutning var upplösningen i herrklassen. Ryssen Andrey Khramov hade en hyfsad, men långt ifrån ointaglig, ledning inför finalen. 14 poäng skiljde ned till Thierry Gueorgiou som låg tvåa. Fransmannen Gueorgiou svarade för ett bra finallopp där han blev sexa medan Khramov slutade som 13:e man. Gueorgoiu hade behövt vara tvåa för att straffa ryssen som nu kunde kvittera ut världscupbucklan med en marginal på sju poäng. Schweizaren Daniel Hubmann (14:e i finalen) klarade tredjeplatsen totalt med minsta möjliga marginal till fyran Jani Lakanen, finalfemma.

Vann herrarnas långdistans gjorde dansken Chris Terkelsen som går från klarhet till klarhet. Terkelsen har fått en renässans under året och blir en stor hemmafavorit inför VM runt Århus nästa år. Chris vann med 17 sekunder före Fracois Gonon, Frankrike, och var ytterligare 22 sekunder före trean Marc Lauenstein, Schweiz.
Niclas Jonasson gjorde en fullt godkänd långdistans och stämplade in på tiden 1.31.06. Han var bara 1.12 efter Terkelsen men ändå åtta i den jämna tävlingen.
- Det är tydligt idag att det är en väldigt tuff konkurrens i herrklassen. Hela herrlaget tog ett litet steg framåt idag jämfört med tidigare under veckan, även om vi fortfarande inte riktigt hänger med i sådan här kontinental terräng, säger förbundskaptenen Göran Andersson som kunde räkna in Mattias Karlsson som 20:e, Johan Modig som 27:a, David Andersson som 28:a och Martin Johansson som 29:a.

Emma Engstrand gjorde precis som på sprinten och inledde förtroendeingivande. Även avslutningen liknade tidigare lopp då Emma tappade något på banans andra hälft, men det blev inte alls som på sprinten. En andraplats vid radion blev till en fjärdeplats i mål, 2.02 från Hausken på andraplatsen och 6.11 efter Simone Niggli som tog ännu en överlägsen seger på långdistans.

Emma Engstrand behöll därmed femteplatsen i den totala världscupen med sina 238 poäng. Simone Niggli triumferade med totalt sju segrar under året och 345 poäng.

Hanna Palm, som gjort en jämn världscupsäsong, gjorde en stark avslutning av densamma genom att bli sexa i finalen. Det var ett stort hopp i resultaten efter femman Marianne Andersen, Norge, och sexan Palm på mer än fyra minuter. Annika Billstam tia, Anna Mårsell 17:e, Helena Jansson 26:a, och Lena Eliasson 33:a.

Efter vilodag fredag avslutas världscupen med stafetter lördagen den 8 oktober.

Resultat. Världscupen final. Långdistans

Herrar: 1) Chris Terkelsen, Danmark, 1.28.54, 2) Francois Gonon, Frankrike, 1.29.11, 3) Marc Lauenstein, Schweiz, 1.29.33, 4) Mats Haldin, Finland, 1.30.34, 5) Jani Lakanen, Finland, 1.30.41.
Svenska placeringar: 8) Niclas Jonasson, 1.31.06, 20) Mattias Karlsson, 1.35.04, 27) Johan Modig, 1.36.27, 28) David Andersson, 1.36.49, 29) Martin Johansson, 1.37.03. (Mats Troeng startade ej p.g.a fotskada).

Damer: 1) Simone Niggli, Schweiz, 1.05.18, 2) Anne Margrethe Hausken, Norge, 1.09.27, 3) Vroni König-Salmi, Schweiz, 1.10.27, 4) Emma Engstrand, 1.11.29, 5) Marianne Andersen, Norge, 1.12.13.
Övriga svenska placeringar: 6) Hanna Palm, 1.16.39, 10) Annika Billstam, 1.18.17, 17) Anna Mårsell, 1.20.57, 26) Helena Jansson, 1.26.36, 33) Lena Eliasson, 1.31.13.