Moderaterna

Engström (M): Synliggör styrelsernas kompetens

Pressmeddelande   •   Apr 01, 2009 10:31 CEST

Den moderata utvecklingsgruppen Lika möjligheter har till uppgift att lämna förslag på hur Moderaternas jämställdhetspolitik kan förnyas. I gruppens slutrapport är ett av förslagen att börsbolag ska kompetensredovisa styrelsen och högre chefer i årsredovisningen.

- Att i huvudsak bara rekrytera och befordra hälften av befolkningen är att missa hälften av den samlade kompetensen. En öppnare rekryteringsprocess gynnar kvinnor och mångfalden. Vi vill därför att börsbolag ska kompetensredovisa styrelsen och högre chefer i årsredovisningen, säger Hillevi Engström som varit utvecklingsgruppens ordförande.

- Sedan regeringsskiftet 2006 har hälften av alla statliga toppjobb gått till kvinnor. Det beror på reformeringen av utnämningspolitiken och visar att öppna processer gynnar kvinnor. Näringslivet borde inse detta och följa regeringens exempel.
- Förutsättningen för ökad jämställdhet på alla områden är kunskap och en fortsatt dialog mellan forskare, intresseorganisationer, politiker, kvinnor och män.
Gruppen lämnar utöver detta en lång rad förslag på områdena familj, arbetsliv, utbildning, sjukvård och hälsa

Presskontakt: Carl Johan Swanson 0736- 82 81 13