Piratpartiet

Engström och Falkvinge presenterar bok om upphovsrättsreform

Pressmeddelande   •   Feb 20, 2013 08:23 CET

Nu på fredag presenterar Christian Engström och Rick Falkvinge den svenska översättningen av boken "The Case For Copyright Reform", som på svenska fått titeln "En reformerad upphovsrätt". I ljuset av Rättighetsalliansens hot mot Piratpartiet för att man ger Pirate Bay internetaccess, så är boken mer aktuell än någonsin.

Boken kommer att presenteras på ett öppet seminarium, som kommer att gå av stapeln här:

Dag: Fredagen den 22 februari
Tid: 13:00
Plats: Europahuset (Regeringsgatan 65, Stockholm)

- Den här boken har fått en hel del uppmärksamhet internationellt,särskilt om man tittar på enskilda delar i förslagen, säger Rick Falkvinge, Piratpartiets grundare. Förslagen är politiskt genomförbara i morgon dag, och skulle lösa många problem. Det enda som fattas är politisk vilja.

- Efter att ha suttit i Europaparlamentet större delen av en mandatperiod kan jag konstatera att en upphovsrättsreform är fullt genomförbart,säger Christian Engström, EU-parlamentariker för Piratpartiet. Reformförslagen har redan vunnit gehör hos den gröna grupp, en av de större partigrupperna i EU-parlamentet, och det här kan bli verklighet snabbare än man tror.

Som opponent till de presenterade reformförslagen gästar Per Strömbäck, redaktör på tankesmedjan Netopia.

För mer information:
"En förändrad upphovsrätt" (Ladda hem som PDF)
www.copyrightreform.eu

Christian Engström
Europaparlamentariker
christian.engstroem@europarl.europa.eu

Rick Falkvinge
Författare
rick.falkvinge@piratpartiet.se

Om Piratpartiet
Piratpartiet
 är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet är en del av en växande rörelse med systerpartier runt om i Europa och världen. Flera av dessa har folkvalda representanter på lokal och regional nivå.