Politiska partiet Enhet

Enhet gjorde sitt bästa val någonsin

Pressmeddelande   •   Sep 19, 2014 14:40 CEST

Med det preliminära valresultatet 6277 röster vilket är 10 gånger fler än förra valet är Enhet nu det tredje största partiet utanför riksdagen.

Enhets visioner och politik för ett samhälle på människans och naturens villkor vinner gehör hos väljarna. Det preliminära valresultatet är på 6277 röster och det slutgiltiga resultatet förväntas komma på lördag. Valet 2010 resulterade i 632 röster vilket innebär att valresultatet för 2014 gav 10 gånger så många väljare som röstade på Enhet. I storlek kniper därmed Enhet åt sig tredje platsen för partierna utanför riksdagen.

Vi landar med god marginal som Sveriges 11:e största parti. Vi har fler än tusen medlemmar och en utbyggd lokal organisation som vida överstiger vad vi haft tidigare. Valrörelsen har gett oss möjligheter att kommunicera Enhet på sociala medier och genom torgmöten och homepartyn, men också genom traditionella medier, primärt genom insändare men mot slutet har också journalister fått upp ögon och öron för vår existenslinje” meddelar Georg Svensson, riksdagskandidat och styrelseledamot i Enhet.

Höstens val var Enhets bästa val någonsin med den näst största ökningen i antalet väljare, av partierna utanför riksdagen och den femte största ökningen av antalet väljare, av samtliga partier som ställde upp i riksdagsvalet.

Resultatet är så mycket mer än vad vi kan se i antalet röster. Varje röst är från en människa som tror på en ny framtid vars mod att rösta med hjärtat överstiger rädslan av att en förändring inte är möjlig. Vi växte exponentiellt de sista veckorna innan valet och det resultat vi kan se nu är bara en början. Nu är Enhet ett av de partier som på allvar är att räkna med, bör få ta plats i media och i samhällsdebatten. Vi fortsätter driva en politik på människans och naturens villkor” förklarar Sara Hamidi Widén, riksdagskandidat och ordförande i styrelsen.

För mer information:

Enhets hemsida www.enhet.se

Sara Hamidi Widén, styrelseordförande i Enhet sara.widen@enhet.se

Martin Larsson, valkampanjsledare och språkrör martin.larsson@enhet.se  070-644 0151

Enhet är ett parti som för politik på människans och naturens villkor. Grunden vilar på en förståelse av alltings grundläggande enhet och ömsesidiga beroende. Målet för arbetet är en värld i balans och harmoni, både för jorden som helhet, vårt samhälle och inom varje enskild individ. Enhet är en ingång till en ny politik för ett medmänskligt samhälle och samverkan med andra bortom egoism och särintressen.