Lärarnas Riksförbund

Enighet om centrala löneavtal, men konfrontation om arbetstid

Pressmeddelande   •   Dec 11, 2009 13:26 CET

SKL:s besked om att vårdavtalet förlängs positivt i lönefrågan för lärarna, men innebär en konfrontation när det gäller arbetstiden.

- Det är en julklapp i förtid att SKL inte säger upp vårdavtalet. Det betyder att vi kan se fram emot centrala överenskommelser om lön även för lärarna, trots att SKL sagt att detta inte var aktuellt, säger Lärarnas Riksförbunds ordförande Metta Fjelkner.

SKL själv sätter nu med dagens besked nivån för de kommande förhandlingarna med lärarnas organisationer.

- Det är precis vad vi lärare kräver och vad vårt yrkande kommer visa när det överlämnas nästa vecka, säger Metta Fjelkner.

Samtidigt som SKL säger att man är beredd att behålla central skrivningar om lön vill man ha stora förändringar i lärares arbetstid.

- Men definitionen av flexibilitet visar sig vara stämpelklockor. Vi vet att stämpelklockor ska införas för lärare i Piteå och att det planeras på andra håll i landet. Det vackra talet om att öka förtroende mellan lärare och arbetsgivare för att utveckla och höja kvaliteten i skolan faller platt till marken när vi ser vad kommunerna vill göra i praktiken, säger Metta Fjelkner.

- Detta är ett angrepp på hela lärarkåren, som vi tänker motarbeta med kraft. Förslag om stämpelklocka innebär att man vill låsa in och kontrollera lärarna enligt 1950-talsmodell. Det handlar om en stor misstro mot hela lärarkåren, säger Metta Fjelkner.

För kommentarer: Metta Fjelkner, ordförande Lärarnas Riksförbund, 070-262 27 68
För information: Zoran Alagic, presschef Lärarnas Riksförbund, 070-262 27 00
Lärarnas Riksförbund är det enda fackförbund i Sverige som enbart organiserar behöriga lärare inom grund- och gymnasieskola, vuxenutbildning och högskola, samt studie- och yrkesvägledare. Med ca 80 000 medlemmar är vi ett av de största förbunden inom Saco.