Ponnert Film och Media/ Enjoy Sweden

Enjoy Sweden släpper turistapp över Sverige till PlayBook

Pressmeddelande   •   Jul 08, 2012 23:52 CEST

I augusti 2011 vann Enjoy Sweden förstapriset i BlackBerry Challenge med sin turistapp för hela Sverige, och som bygger på sajten www.enjoysweden.se.

BlackBerry Challenge syftade till att ta fram Skandinaviens ”coolaste” app till PlayBook, vars final hölls på Media Evolutions The Conference på Slagthuset i Malmö.

I dagarna släpptes den första versionen av appen på App World och finns nu att ladda ner gratis till PlayBook.

I appen hittar du varierade artiklar från runt om i Sverige som skall inspirera till besök och upptäckarlust.

Du kan också orientera dig direkt på kartan i appen, filtrera på kategorier, och läsa om besöksmål och sevärdheter. Enkelt uttryckt en ”couch mode”, inför din resa, och en ”walk mode”, medan du reser.

Appen är en del i Enjoy Swedens satsning på ett skapa en öppen plattform för svensk besöksnäring och kulturarv som alla kan vara med i gratis, skapa innehåll och dela med andra och varandra.

- Vi bygger just nu förutsättningarna för att utveckla Sverige till världens bästa turistupplevelseland, och vår egen app är en del i den processen, säger Albin Ponnert, Enjoy Swedens grundare och initiativtagare.

Detta betyder bland annat att alla, både resenärer som vill tipsa om besöksmål, såväl som näringsidkare i branschen och kommuner, kan skapa besöksmål kostnadsfritt, online, som samtidigt direkt synliggöras i appen.

Denna version av appen är enbart på svenska, men den är förberedd på ytterligare nio språk, som kommer att öppnas efterhand.

I slutet av sommaren släpps appen även till BlackBerrys telefoner, och senare i år kommer den komma ut till iPad, iPhone och Android.

Enjoy Sweden initierades av filmaren Albin Ponnert, med en idé om att visualisera Sverige som turistland genom film på en Internetplattform, mot en internationell publik.

Under flera år har därefter konceptet och varumärket Enjoy Sweden byggts upp på ideell basis av Albin, och har utvecklats att idag bestå av fem personer med olika fördjupade kompetenser inom såväl interaktionsdesign, webbutveckling, filmproduktion och forskning inom relevanta områden.

- Vi har rätt nyligen börjat jobba utåt mot kunder och för en tid sedan släppte vi vår företagssajt. – Säger Albin

- En av våra drivkrafter är att ”upplevifiera” Sverige som turistland, öppna upp de historiska lagren och skapa en interaktion mellan besökaren, besöksnäringen, museerna och platserna på ett sätt som tidigare inte varit möjligt. Den plattform vi utvecklar gör en sådan utveckling möjlig, och inte bara för oss, utan även för andra aktörer framöver, säger Per Johansson, Key Account på Enjoy Sweden.