Västtrafik

Enkelt att ta med hela familjen på utflykt

Pressmeddelande   •   Jun 12, 2014 13:41 CEST

Västsverige lockar med spännande resmål på sommaren och många väljer att resa med Västtrafik. I år blir det ännu enklare att göra utflykter till sol, bad och sevärdheter när två vuxna och tre barn kan resa på samma biljett under hela sommaren.

Västtrafiks erbjudande gäller under juni, juli och augusti för den som köper 1- eller 3-dygnskort Regionen Runt. Förutom att man får ta med sig tre barn får en extra vuxen resa på samma biljett under perioden. 1-dygnskort Regionen runt går även att köpa som sms-biljett.

– Den här satsningen gör det enkelt och prisvärt att ta med hela familjen på utflykt. Det finns mycket att upptäcka för den som ger sig ut i Västsverige på sommaren, säger Maria Björner Brauer, enhetschef försäljning och marknad på Västtrafik.

Sommartåg till Lysekil
En nyhet för i år är också sommartåget till Lysekil som kommer att gå mellan 19 juni och 9 augusti. Det blir ett par avgångar om dagen från Munkedal till Lysekil och ett direkttåg från Göteborg till Lysekil med avgångstid klockan 07.40 måndag–fredag. Från Lysekil erbjuds två dagliga avgångar till Munkedal. Västtrafikkortet gäller på tågen till Lysekil.

Res grönt och vinn!
Just nu pågår fototävlingen ”Res grönt och vinn!” med chans att vinna fina priser. Tävlingen är en del av EU:s satsning på hållbart resande inom turistnäringen. Fram till den 15 september kan deltagare skicka in bilder som visar gröna resor under semestern. Mer information om tävlingen finns här.

Tips på resmål:
Några av de turistmål i Västsverige som är enkla att nå med kollektivtrafiken är Bohusläns museum, Nordens Ark, Koster, Havets hus i Lysekil, Innovatum i Trollhättan och Akvarellmuseet i Skärhamn.

För mer information:
Västtrafiks presstjänst 0771-41 43 99

Varje dag reser 390 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.