Västtrafik

Enklare byten och tätare turer – några av nyheterna vid tidtabellskiftet i Fyrbodal

Pressmeddelande   •   Aug 14, 2007 14:50 CEST

Måndagen den 20 augusti går kollektivtrafiken i Fyrbodal över till vintertidtabell. Samma dag är det start för en ny bytespunkt i Vänersborg. Den nuvarande bytespunkten på torget kommer att flyttas till järnvägsstationen, som blir ett nytt resecentrum. Flytten av bytespunkten ska förbättra för resenärerna på flera sätt.

Ny bytespunkt

För att samla alla bussar på ett ställe och för att byten ska fungera bättre flyttas nu bytespunkten på torget i Vänersborg till järnvägstationen, som bildar ett nytt resecentrum. Torget kommer fortfarande att finnas kvar som hållplats. Byten mellan bussar kommer nu att ske på resecentrum. Undantag är linje 62 från Öxnered med byte till linje 65 mot Restad Gård och omvänt, bytet görs fortfarande på torget.

– I och med den nya byteshållplatsen kommer tidhållningen i tidtabellen att förbättras och det ger trygga och säkra byten, säger Michael Stjernberg affärsområdeschef på Västtrafik Fyrbodal.

Flera stadsbussar kommer att få något ändrade linjesträckningar och justerade tidtabeller i och med flytten.

Även bytespunkten Båberg försvinner och byten mellan bussar sker istället vid Trestad Center väg 44 eller vid Näl.

Förbättrad trafik till Trollhättans Högskola

När Högskolan Väst flyttar all verksamhet till Trollhättan har trafiken förbättrats mellan Uddevalla, Trollhättan, Näl och Vänersborg, detta gäller linjerna 671, 675, 681. Trollhättans Högskola kommer att få fler och snabbare turer.

Tåg varje timma

Tågtrafiken mellan Tvåstad och Göteborg får ökade turer. Mellan måndag och fredag kommer det att avgå tåg varje timma från 05:00 fram till 19:00. Efter 19:00 kommer tågen att avgå varannan timma fram till 23:00. Även på lördagar är trafiken utökad.

Kvällsarbetare kan ta bussen

Mellan Näl och Vänersborg blir det nya turer på kvällen som anpassats till dem som arbetar kvällsskift.

Sunningen i Uddevalla får kvällstrafik när turerna på linje 6 utökas. Även linje 700 förlängs och körs till Trollhättan måndag till fredag. Natturen på 710 mellan Trollhättan och Mellerud förlängs till Åmål.

Ändrad trafik i Uddevalla

Lokallinjerna i Uddevalla 821 till 828 samt 833 får ändrade tider och körvägar från måndagen den 20 augusti. Trafiken är ändrad på grund av skoltiderna.

För mer information se Västtrafiks hemsida www.vasttrafik.se eller kontakta:
Michael Stjernberg affärsområdeschef Västtrafik Fyrbodal, tfn: 0708-27 38 95

Evelina Schölander informationsansvarig Västtrafik Fyrbodal, tfn: 0705-62 92 23
För förmedling av kontakter är du välkommen att ringa Västtrafiks presstjänst tfn: 0771-41 43 99

VÄSTTRAFIK AB, Box 123, 541 23 Skövde. Besöksadress: Stationsgatan, Resecentrum. Tel: 0500-46 44 00 Fax: 0500-48 91 48. Styrelsens säte: Skövde, org.nr. 556558-5873, www.vasttrafik.se