Chalmers Innovation

Enklare och mer e-handel med Mezmerize-e

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2011 09:45 CET

Mezmerize-e har utvecklat en lösning som förbättrar e-handeln. Produkten integreras på existerande e-handelsplatser och presenterar på ett unikt sätt e-butikens varor så att det leder till merförsäljning och ökad lönsamhet. Sedan oktober är Chalmers Innovation delägare i företaget. Innovationsbron och Västra Götalandsregionen har nyligen finansierat i bolaget.

E-handeln har växt enormt de senaste åren och omsatte förra året omkring 24 miljarder kronor. Det finns därför en stor marknad som efterfrågar bra e-handelslösningar.

– Mezmerize-e har ett verktyg som förenklar affärerna inom e-handeln för kunderna och som leder till att e-handelsföretagen kan öka sin handel. Här gäller det att snabbt komma ut på marknaden och där har vi resurser att hjälpa till, säger Olle Stenberg, VD på Chalmers Innovation.

Mezmerize-e har sedan starten i somras lyckas attrahera nära 900 000 kronor i riskkapital. Dessa pengar ska bland annat användas till utvecklingskostnader och att introducera produkten på marknaden, vilket beräknas ske under våren.

Produkten som Mezmerize-e har utvecklat ska säljas via företag som säljer e-handelsplattformar. För e-handelsföretag, som har denna plattform, innebär det att de på ett enkelt sätt lägger till denna tjänst i sitt utbud. Tjänsten innebär att kunderna på ett enkelt sätt kan köpa set av produkter och få rekommendationer till sina set.

– Vår produkt har inga begränsningar vad gäller bransch. Det handlar om företag där man kan köpa varor som passar ihop, exempel kläder eller heminredning. Det kan också handla om elektronik och där hjälper tjänsten kunden att visa vilka produkter som krävs vid köp av exempelvis ett nytt ljudsystem, förklarar Joel Tönnberg, VD på Mezmerize-e.

Grundarna till bolaget är Joel Tönnberg och Mikael Tönnberg, som är tekniskt ansvarig i företaget.

För ytterligare information kontakta:

Olle Stenberg, VD på Chalmers Innovation, 031-772 80 47,
E-post: olle.stenberg@chalmersinnovation.com

Joel Tönnberg, VD på Mezmerize-e, 0735-04 25 22,
E-post: joeltonnberg@gmail.com

Mer om Chalmers Innovation
Chalmers Innovation har sedan starten 1999 varit med och startat 100 företag. Företagen hade under 2009 en total omsättning på 360 miljoner kronor och 400 anställda. Tillsammans har det under åren totalt investerats 1,24 miljarder kronor i dessa bolag. Dessa resultat gör att Chalmers Innovation idag är Sveriges ledande idéinvesterare och företagsinkubator. www.chalmersinnovation.com