OK ekonomisk förening

Enköpings Motorverkstad AB säljer till Biva Bergslagen AB

Pressmeddelande   •   Aug 20, 2012 11:28 CEST

Anrika Enköpings Motorverkstad AB säljer sin verksamhet. Köpare är Biva Bergslagen som marknadsför Toyota samt reservdelar och tillbehör tillsammans med service och andra bilrelaterade tjänster under namnet Toyota Center Dalarna och Toyota Center Västmanland.

Enköpings Motorverkstad AB är sedan 20 år tillbaka återförsäljare av både personbilar och transportbilar av märket Toyota, men företaget startades redan 1913 och är Enköpings äldsta bilföretag. När nuvarande ägaren Thommy Norell tog över företaget 1987, sålde företaget Opel.

– Det viktigaste har varit att hitta rätt köpare och Biva Bergslagen AB har stor potential att driva familjeföretaget Enköpings Motorverkstad vidare med framgång. Deras breda erfarenhet av branschen borgar för en bra framtid. säger Thommy Norell, ägare till Enköpings Motorverkstad AB

Företaget kommer att fortsätta att drivas i en familjär anda och Fredrik Norell kommer att stanna kvar i Biva Bergslagen AB och bli försäljningschef i Enköping.

– Enköpings Motorverkstad AB är ett välskött familjeföretag med gott renommé och god lokalkännedom som väl kompletterar Biva Bergslagen AB:s övriga verksamhet, säger Christer Åkerström, VD för Biva Bergslagen AB.

Biva Bergslagen AB tar över verksamheten från den 1 oktober 2012.

Ytterligare information:
Christer Åkerström, VD, Biva Bergslagen AB, 021-81 20 50
Thommy Norell, Enköpings Motorverkstad AB, 0171-331 00

Biva Bergslagen AB säljer och marknadsför Toyota samt reservdelar och tillbehör tillsammans med service och andra bilrelaterade tjänster under namnet Toyota Center Dalarna och Toyota Center Västmanland. Biva Bergslagen AB har anläggningar i Västerås, Borlänge, Falun och Ludvika. I Västerås och Borlänge finns också Iveco transportbilar. Biva Bergslagen AB har drygt 50 anställda och omsätter över 300 miljoner SEK per år. Företaget är ett helägt dotterbolag till OK ekonomisk förening.