Handelsanställdas förbund

Enormt genomslag för Handels på arbetsplatserna - Vi pratade med 22 000 medlemmar förra veckan!

Pressmeddelande   •   Feb 12, 2007 15:36 CET

· Besök på över 10 000 arbetsplatser
· Personliga samtal med 22 000 anställda
· 400 nya medlemmar på en vecka
· Mycket hög kampvilja inför avtalsförhandlingarna

DEnormt genomslag för Handels på arbetsplatserna
- Vi pratade med 22 000 medlemmar förra veckan!

• Besök på över 10 000 arbetsplatser
• Personliga samtal med 22 000 anställda
• 400 nya medlemmar på en vecka
• Mycket hög kampvilja inför avtalsförhandlingarna

Det är resultatet av det uppsökeri som Handelsanställdas förbunds förtroendevalda och anställda genomförde över hela landet under vecka 6 för tolfte året i rad.
- Det har varit en vecka med ett fantastiskt positivt mottagande ute bland de anställda. Många medlemmar som tänkt att lämna förbundet på grund av de ökade avgifterna till a-kassan har nu insett att det är regeringen och ingen annan som chockhöjer avgifterna. Så gott som alla tveksamma har bestämt sig för att stanna i facket när vi väl fått prata med dem, säger Handels ordförande Lars-Anders Häggström.

På Handels samtliga avdelningar menar man att man haft en högre kvalitet i diskussionerna än tidigare. Den politiska medvetenheten har ökat som en effekt av regeringens klasspolitik.

- Ingen ska räkna ut Handels i den kommande matchen om de handelsanställdas framtid. Både Svenskt Näringsliv och delar av regeringen driver massiva kampanjer för att försämra villkoren för de anställda inom servicesektorn och särskilt på de små arbetsplatserna. menar Lars-Anders Häggström och fortsätter:

- Kollektivavtal är något positivt för både de anställda och arbetsgivarna. Det är ett kvitto på att det råder rättvisa villkor och det innebär att ett skumraskföretag inte kan konkurrera ut ett renhårigt företag med dumpade löner och usla anställningsvillkor. Det är därför ytterst märkligt att Svenskt Näringsliv - som själva varit med om att skapa kollektivavtalen - inte tar sitt ansvar utan istället medverkar i den negativa propaganda som just nu pågår mot kollektivavtalen, slutar Lars-Anders Häggström.

Tf informationschef Bill Erlandsson 08-412 68 03
Mobil 070-386 67 75