Copperhill Mountain Lodge

Ensam julgran söker gåvor till barn

Pressmeddelande   •   Nov 30, 2014 00:30 CET

Under december samlar alla 175 hotell inom Nordic Choice Hotels in julklappar som de sedan skänker till valfri lokal välgörenhet. Copperhill Mountain Lodge i Åre har valt att skänka sina gästers klappar till volontärorganisationen DECE som verkar för utsatta familjer i Rumänien, och som hotellet har samarbetat med under ett par års tid. I tillägg till detta ger koncernen 10 kronor till UNICEF för varje skänkt paket. Dessa pengar går till att stödja arbetet med att skydda barn från trafficking och människohandel.

Amanda Evensen som arbetar på Copperhill Mountain Lodge var nyligen och besökte DECE:s volontärer och de rumänska familjerna i byn Siria, Rumänien, och fick bland annat träffa barnen. Amanda är tydlig med att det som våra barn i Sverige uppskattar vanligtvis inte är det som är bäst för rumänska barn.

– Ett par dyra vantar eller tevespel kan verka självklart att ge ett barn för oss här i Sverige, dock blir det en krock i kulturen när de rumänska barnen får dyra presenter som sticker ut väldigt mycket ifrån vad dem vanligtvis leker med, vilket kan skapa osämja istället för glädje. Bra alternativ är enklare leksaker men också varma kläder för den kommande vintern. Skänk mer än gärna begagnade grejer som ni har hemma, men som vi ser är i väldigt bra skick, eller givetvis nyköpt, säger Amanda.

Både allmänheten och hotellets gäster är välkomna att lämna sina gåvor under hotellets gran. Paketen ska märkas med passande kön, ålder och gärna en notering om vad som är inuti paketet för enklare hantering.

Copperhill Mountain Lodge är ett åretruntöppet designhotell på toppen av Förberget i Åre-Björnen. Här har hotellets gäster vidsträckta vyer över fjällvärlden, samt skidåkning och vandring direkt utanför dörren.

Under ett och samma tak finns 112 hotellrum och sviter med totalt 420 bäddar, sex konferensrum för upp till 500 personer, ett spa som vunnit pris som Europas bästa, restaurang, bar, barnpassning, skiduthyrning, gym, aktiviteter och egen helikopterplatta. Hotellet har en arkitektur i modern mountainlodge-stil skapad av den amerikanska arkitekten Peter Bohlin – mottagare av USA:s förnämsta arkitektpris (The AIA Gold Medal 2010) och känd för Microsoftgrundaren Bill Gates privata hus och Apples prestigebutiker världen över – samt en ansedd samling samtida, europeisk konst.

Copperhill Mountain Lodge öppnade i december 2008, är medlem i Design Hotels™ och drivs sedan augusti 2009 av Nordic Choice Hotels.