Hassela Helpline

Ensammkommande flyktingbarn ska slippa missbruka

Pressmeddelande   •   Nov 17, 2010 07:00 CET

Människor med invandrarbakgrund lider större risk att hamna i missbruk än de med svensk bakgrund. Nu har Hassela Solidaritet startat ett nytt drogförebyggande projekt för nyanlända invandrarungdomar i Malmö.

– Projektet heter Vänpunkt och ska hjälpa ungdomar in i samhällsgemenskapen, berättar Jenny Anderberg från Hassela Solidaritet. Missbruk och kriminalitet uppstår inte av att man kommer från en annan kultur, de uppstår av att man hamnar utanför samhället. Om man motarbetar utanförskap i ett tidigt skede räddar man människor från missbruk och kriminalitet.

I Malmö är det nu 15 ensamkommande flyktingbarn med i Vänpunkt. De är 14-16 år gamla och går på skolorna i Västra hamnen och på Västra Kanalgatan. I dag onsdag är det dags för att besöka IFK Malmö och träna fotboll. I morgon är det redan dags igen för en ny prova-på aktivitet. Då är det Malmö allmänna schackklubb som är värdar för gruppen.

– Ett aktivt föreningsliv är en av de starkaste så kallade skyddsfaktorerna för att slippa hamna i missbruk och kriminalitet, säger Jenny Anderberg.Tyvärr har inte alla möjlighet att komma in i samhället idag, och invandrare är särskilt utsatt grupp. Det är det mönstret som vi försöker bryta.

Intresset för projektet har varit stort och Hassela har inte haft möjlighet att ta emot alla invandrare som vill vara med. Men planerar att utöka sin verksamhet i takt med att fler frivilliga anmäler sig som volontärer för att hjälpa till. Förra veckan samlade volontärerna in idrottskläder till ungdomarna för att förbereda dagens fotboll.

- Ungdomarna är ju några av de fattigaste i vårt samhälle och det var stor glädje runt högarna av kläder och skor berättar Marjan Babakr som är volontär. Speciellt roligt var det när några skor passade.

För mer information: ring Jenny Anderberg 076-555 88 80

Hassela Helpline - 0200-220 555

Sveriges enda nationella, mångspråkiga telefonjour om ungdomar i riskzonen för missbruk och kriminalitet. Öppen för föräldrar, syskon, kompisar och andra som är oroliga att någon ung människa är på väg in i kriminalitet eller missbruk.

Hassela Helpline nås på 0200-220 555 kl 9-15 på vardagar och vissa kvällar, samt på www.hasselahelpline.se och info@hasselahelpline.se.