Eco Innovation AB

Entrans Superenergisparare Flexigen vann webröstning om försommarens bästa svenska miljönyhet

Pressmeddelande   •   Jul 30, 2012 23:56 CEST

Entrans nyhet om sin första stororder på Flexigen webröstades till försommarens bästa svenska miljönyhet. Åtvidabergs Industrigallerias hetvattenpanna beräknas med Flexigen nu sänka fastighetens el- och värmekostnad med 30 respektive 70 procent. Flexigen är en elproducerande värmepump, en Superenergisparare. I Eco innovation AB:s spännande omröstning fick Entrans fler röster än någon tidigare vinnare i år.

”Det är fantastiskt kul att vinna omröstningen om försommarens bästa miljönyhet. Vi vet att vi har en vinnare också på marknaden i form av vår patenterade FlexiGen produktfamilj”. Det säger Joakim Wessman som är teknisk chef och en av grundarna av Entrans.

Den första stora ordern är ett avgörande steg i utvecklingen av ny miljöteknik. Detta är ett härligt exempel på de många glädjande miljönyheter som ökar hoppet för människor på jorden. Det säger Erik Sandström, Vd för Eco innovation AB som ordnade omröstningen.

Entrans patenterade miljöteknik FlexiGen omvandlar spillvärme till högvärdig energi i form av el, värme eller kyla. FlexiGen är en vidareutveckling av ORC cykeln, Organic Rankine Cycle. Entrans FlexiGen kan fungera både som ett kraftverk som genererar el från värme och som en värmepump eller kylmaskin. Denna kombidrift möjliggör extra många årsdriftstimmar då samma produkt kan växla driftfall efter behov.

Under eldningssäsong i Åtvidaberg blir FlexiGen ett elkraftverk och producerar ca 75 kW el av lika mycket värme från pannan. När hetvattenpannan stoppas skiftar FlexiGen till värmepump och värmer fastigheten.

Länk till vår presentation av nyheten

Vidare information: Erik Sandström, VD, Eco Innovation AB, tel: 070-2994762, epost: info@ecoinnovation.se

Eco Innovation AB är ett familjeägt konsultföretag i Jönköping som registrerats 2008. Vi arbetar med EU-finansiering och Miljöinnovationer.

Vi erbjuder:

- Hjälp att välja bland EU:s finansieringsprogram och att göra ansökningar.

- Utbildning och Föreläsningar om EU-finansiering och Miljöinnovationer

-Information om miljö- och miljöinnovationer: http://miljöinnovation.se/

-Självstudier om EU-bidrag på sidan: http://eu-bidrag.org -

Nyhetsbrevet EU-Peng, som beställs av info@ecoinnovation.se