FoKo Art To Go / Annidelin AB

Entrédörren som kittlar ögat

Pressmeddelande   •   Okt 25, 2012 16:23 CEST

Att konst inspirerar, skakar om eller vänder upp och ned på begrepp, är det nog ingen som säger emot. Det blir allt mer vanligt att företag tar hjälp av konstnärer för att visualisera och kommunicera sitt varumärke. På söder i Stockholm sitter ett konstverk på entrédörren till företaget som ger besökaren en konstupplevelse och viskning om det som finns där innanför.

I en ombyggd råvind på Peter Myndes backe i Stockholm installeras just nu ett konstverk i plåt på entrédörren till Qvalia AB.  En liten pojke sträcker sig upp för att nå dörrhandtaget. Bakom sig i ett snöre, som ringlar över golvet drar pojken på något stort. Konstverket är integrerat med entrédörren och ger en tredimensionell upplevelse som kittlar ögat och överraskar – trompe l’oeil. Vem är pojken? Frågar vi Henri Taipale, VD Qvalia och initiativtagare till ”konstdörren” på Söder.

-       Pojken symboliserar nyfikenheten och strävan hos oss på Qvalia att ständigt upptäcka och gå vidare in på nya områden, så ser jag det förklarar Henri. Med barnasinnet i tryggt förvar och med synskärpa tar vi oss an våra uppdragsgivares vardag och framtid. Och vår affärsidé är enkel – att stoppa svinn i våra kunders transaktionsflöden. Vi upptäcker dolda medel och rätar upp felaktiga fakturahanteringar inför framtiden. Vi förvandlar fel till ren vinst, förklara Henri Taipale.

Tomas Lacke, konstnär och skapare av verket berättar sin syn på dörren:

-       Jag fick fria händer och förstod direkt att Henri inte var ute efter en ”kostymstrypt bild”. Själv är jag influerad av den fria gatukonsten, vilken även Henri uppskattar, så åt det hållet skulle bilden. Inte för stilrent utan mer rough. Precis som vindsutrymmet man kliver ut i från hissen då man ser den lilla pojken som kämpar med handtag och något stort på golvet. I mötet med pojken måste besökaren slå på hjärnan för vad är det han har med sig? Ett Q!  Och visst är det så att man gärna hjälper pojken och öppnar upp, avslutar Tomas Lacke.

För mer information om ”Pojken och dörren” kontakta;
FoKo Art To Go: Caroline Asplund  caroline@fo-ko.se  070 551 58
Qvalia: Henri Taipale  henri.taipale@qvalia.com 08 120 108 50
Tomas Lacke  tomas@inhead.se 070 207 37 49

Konst är kraft!
Med den föresatsen skapar vi med FoKo sedan 2007 kraftfulla möten
mellan ännu inte etablerade konst och en konstintresserade publik.
Art To Go är vår återkommande supermarket för originalkonst, KonstPaus låter
företag utnyttja konstens kraft för sitt varumärke och Graphics är reproduktioner
i begränsade serier av originalverk.