Room for yoga

Entreprenören från Järna som skapar rum för yoga över hela världen

Pressmeddelande   •   Okt 15, 2012 08:00 CEST

I oktober öppnade Södertälje kommuns första yogastudio i renoverade lokaler på Snickarvägen 1 i Järna. Det var Järnabon och entreprenören Erik Westlund som drev en av sina drömmar i mål.

– Det har länge funnits yogagrupper utspridda i kommunen men de har saknat en samlingsplats. Jag ville skapa den platsen, ett rum för balans - ett rum för yoga, berättar Erik Westlund, grundare av Room for yoga.

Efterfrågan var enorm. Redan första veckan registrerade sig över hundra kunder och passen blev fullbokade direkt. Idén bakom yogastudion har varit att skapa en plats för individanpassad yoga där man utgår från människors behov snarare än olika yoga-genrer. En plats dit alla vågar komma för att hitta balans i sitt liv.

– Den typiska kommentaren är "jag är ingen yoga-människa". Många tror att man måste ha speciella kläder eller vara jättevig redan innan man börjat. Jag vill ändra på det. Till Room for yoga ska man kunna komma även om man är byggare och behöver stretcha kroppen ibland, eller om man är brandman och behöver en stund för sig själv. Jag vill avdramatisera yoga. Alla människor behöver balans, säger Erik Westlund.

Room for yoga är snarare en affärsidé än en yogastudio. Framöver vill Erik lansera en global version där han genom en webbaserad tjänst låter människor livestreama yogalektioner från hela världen. Kanske finns det en yogalärare i Brasilien eller i Vietnam som vill undervisa men inte har råd med lokal.

– Med Room for Yoga ska alla människor kunna hitta sitt rum, var de än befinner sig.

Erik Westlund är född och uppvuxen i Järna. Han är utbildad civilingenjör och yogalärare och förutom Room for yoga har Erik startat två andra företag. Det ena är Järna Assistans, ett bemanningsföretag som riktar sig mot vårdverksamheter i Järna. Det andra är Kulturfabriken, en ideell förening som vill agera samlingsplats för kulturutövare och integrera ungdomarna från de olika vårdhemmen med resten av Järnas ungdomar.

– Jag har en stark drift att vilja förfina det som finns i Järna, att lyfta fram kvaliteterna som finns inom de befintliga verksamheterna och sprida dem utåt, förklarar Erik.

Hållbart företagande är ett begrepp som Erik alltid strävar efter. Det handlar om att kunna hantera en vision och att utgå från en positiv känsla snarare än pengar. Pengarna ser han snarare som en biprodukt av det han skapar. Det handlar även om hur man ser på konkurrens och delad framgång, om att våga släppa på garden.

– Jag hade aldrig kunnat starta någon av mina verksamheter ensam utan har mycket att tacka mina vänner och medarbetare inom respektive verksamhet.

Erik ser det lite som sin uppgift i livet att skapa möjligheter för andra människor så de kan utvecklas och hitta sin väg. I framtiden skulle han vilja föreläsa om sitt sätt att tänka kring företagande för att hjälpa andra. Järna Assistans, Kulturfabriken och Room for Yoga är tre bevis på att det faktiskt fungerar i praktiken.

Journalister och andra intresserade är välkomna på introduktionsworkshops för nybörjare 20/10 och 21/10.

KONTAKT:
Erik Westlund