Rymdvodka

ENTREPRENÖRER LANDADE RYMDVODKA

Pressmeddelande   •   Apr 15, 2013 09:26 CEST

Under ett intensivt halvårs produktutveckling har ett ungt svenskt entreprenörsteam, i det dolda lyckats skicka upp vodka till kanten av rymden, destillera den och börjat sälja flaskorna på Systembolaget. –Vi var rädda att både ryssarna och amerikanarna skulle hinna före oss med konceptet, säger en av grundarna Max Friberg.

Entreprenörer och astrofysiker med bakgrund från Handelshögskolan och KTH i Stockholm samt Lunds universitet har tillsammans med kända näringslivsprofiler, brännmästare, sommelierer och bartenders lyckats få ned kapseln från kanten av rymden med det de kallar framtidsdrycken. -Mycket har skett under radarn eftersom vi ville att just Sverige skulle associeras med rymdvodka före något annat land, säger Max Friberg, 25.

För entreprenörsteamet har huvudsyftet varit att definiera smaken av rymden, och vodka blev det stjärnklara valet.

-Sverige har en lång historia och ett starkt internationellt renommé om att producera förstklassig premiumvodka, likaså uppfattas Sverige som rent, kallt och klart. Sverige har även en innovativ rymdforskning i förhållande till landets storlek. Kommunikativt förenar detta Sverige + rymden + vodka, säger Anna Klingspor, bolagets välmeriterade varumärkesexpert.

Anna poängterar även kraften i grundarnas passion för rymden. En passion som handlar om det okända, om spänning, om innovation och om framtiden.

När teamet tog hjälp av astrofysiker från Houston University i Texas förstod de aldrig svenskarnas planer på att lansera produkten. –Det blev bråttom när vi såg hur ett japanskt bolag började producera öl i rymden, ett whiskybolag likaså och vi bevittnade en energidryck som initierade världens första fritt fall från kanten av rymden samtidigt som Spaceport Sweden ville bli den europeiska hubben för rymdturistresor. De valde därför att skynda sig för att vara de första att ringa in konceptet Rymdvodka. -Nu kan vi i ett mera varsamt tempo arbeta med att hela tiden nå längre och längre ut på våra rymdresor, säger medgrundaren Johan Pärson. Det första testet gjordes med en stor högt stigande väderballong med en kapsel innehållandes ekologiskt vete, ren sprit, teknisk utrustning och sportkameror. Därefter förädlades drycken på Kvarnholmens Spritfabrik i Nacka i Stockholm. Varje flaska blev under förädlingsprocessen döpt och uppkallad efter en egen satellit som kretsar kring jordklotet. Genom hemsidan och en app kan man via flaskans unika nummer se vart just sin egen Rymdvodka-satellit befinner sig. Första batchen är en limited edition. -Vi har märkt att ju äldre en flaskas satellit är, desto attraktivare har flaskan blivit, avslutar Max Friberg.

Kort fakta Rymdvodka

Grundades; 11-11-11

Idé och koncept; skapat av 7 unga entreprenörer med passion för rymden

Huvudägare; Max Friberg, 25, Johan Pärson 28

Antal sålda flaskor; ca 700

Artikelnummer Systembolagets beställningssortiment; 86784

Konsumentpris; 379kr/500 ml flaska

För ytterligare information:

Johan Pärson

Tel +46 (0)733-648 120

Epost: johan.parson@rymdvodka.com

Rymdvodka (Swedish Space Vodka) är världens första vodka som färdats till kanten av rymden och tillbaks. En svenskproducerad premiumvodka som signalerar framåtanda och modernitet. Rymdvodka ger en tydlig smakupplevelse av rymden, smaken av ”rent, kallt och klart”.