EPLAN Software & Service AB

EPLAN Software & Service AB expanderar så in i Norden

Pressmeddelande   •   Feb 22, 2011 14:25 CET

EPLAN levererar datorbaserade verktyg för elkonstruktioner. Nu rustar företaget för ett lyft. När tillverkningsindustrin förbereder för konjunkturuppgång smittar det direkt av sig. Verktygen från EPLAN används både för elkonstruktioner i fabrikerna och för att konstruera elsystemen i de produkter som tillverkas.

– Vi är ett nischföretag, men vi väljer att vara stora inom den nischen, förklarar vd Stefan Bengtsson, EPLAN Software & Service AB. För att kunna erbjuda våra verktyg och tjänster till gränsöverskridande bolag integrerar vi och blir nu en enda och större nordisk organisation.

Det innebär att EPLAN Danmark A/S numera är ett kontor inom EPLAN Nordic. Samtidigt har företaget öppnat ett nytt kontor i Norge. Därmed finns kontor på sex orter - i Stockholm, Göteborg, Ängelholm, Oslo, Helsingfors och Köpenhamn. Ledningsgruppen har förstärkts med en ny teknikchef och marknads- och säljorganisationen har utökats både centralt och lokalt.

Två saker driver utvecklingen. Dels står elkonstruktionsarbetet inför ett paradigmskifte, dels ställer kunderna nya krav på leveranserna.

– Inom elkonstruktion används fortfarande i hög utsträckning gamla ritprogram. Här sker nu en uppgradering till datorbaserade verktyg och det gynnar våra produkter, förklarar Stefan Bengtsson.

– Tidigare har branschen främst sålt programlicenser. Allt färre kunder är intresserade av det. Nu vill marknaden ha helhetslösningar med tjänster inom utbildning, rådgivning och standardisering. Det gynnar oss som företag som under flera år utvecklat vår tjänsteportfölj.

Förutsättningen för att lyckas är en stark lokal närvaro i hela vårt marknadsområde. Därför expanderar vi nu så in i Norden.

Stefan Bengtsson
EPLAN Software & Service AB
Telefon 08 – 680 74 17 eller 0706 – 33 36 33

Fler företag än någonsin tidigare har valt att förändra sina arbetsmetoder och tagit ett viktigt steg i en värld som rör sig allt snabbare. På EPLAN Software & Service AB har vi utvecklat innovativa konstruktionslösningar med marknadsledande produkter och tjänster för industrin i 25 år. Vill du veta hur? Läs mer på www.eplan.se. EPLAN Software & Service AB är ett dotterbolag till tyska EPLAN som i sin tur ingår i Friedhelm L O H Group.