Epson Sverige

Epson blir Eco Pass certifierade av Oeko-Tex®

Pressmeddelande   •   Nov 25, 2016 07:00 CET

Epsons skrivare och bläck har mottagit det internationella Oeko-Tex® föreningens Eco Pass[1] certifiering för säkra och hållbara textilkemikalier. Oeko-Tex® Eco Pass är en internationellt erkänd säkerhets- och miljöcertifiering för tillverkare av textila processkemikalier och kemiska sammansättningar så som färgämnen, tillsatser, bläck, kemikalier och rengöringsmedel. Innan man delar ut Oeko-Tex® Eco Pass certifieringen genomför man omfattande tester för skadliga substanser i textilier och textila tillbehör basserat på en rad olika kriterier och säkerhetsstandarder.

Oeko-Tex® Eco Pass ger slutanvändare och kunder en certifierad försäkran om att Epson bläckstråleskrivare och bläck håller en hög standard för miljöhållbarhet och är fria från skadliga substanser. Epsons bläckprodukter som är Eco Pass certifierade är UltraChrome DS bläck till SC-F6000, SC-F6200, SC-F7000, SC-F7100, SC-F7200 och SC-F9200- serien med SureColor transferskrivare för färgsublimering men också UltraChrome DS bläck och tygtillsatser för SureColor SC-F2000 textila skrivare.

Richard Garp, Försäljningsansvarig för Storformat i Sverige, säger: Epson är mycket glada över att vi fått ta emot ett Eco Pass från Oeko-Tex®.Epson försöker ständigt att bidra till ett hållbart samhälle genom att minska miljöpåverkan från våra produkter och tjänster. Genom att vi fick Eco Pass certifieringen ger vi våra kunder förtroendet och tryggheten att våra textila bläck och skrivare möter de högsta möjliga internationella säkerhetsstandarder som finns”.

”Miljön är livsviktig för Epson, och utgör en viktig del i den hållbarhetsvision som Epson angivit i sin Miljövision 2050. Denna innehåller bl.a. 90 % reducering av CO2 utsläpp över hela livscykeln för alla produkter och tjänster fram till 2050. Epson har redan tagit stora steg för att reducera miljöpåverkan i hela tillverkningsprocessen av produkter.”

Epson erbjuder en serie med bläckstråleskrivare som är utrustade med företagets Micro Piezo teknik för textila utskrifter. Företagets sublimeringsskrivare och digitala textila bläckstråleskrivare ger verklighetstrogna färger på textilier, vilket är svårt att uppnå vid analoga utskriftsprocesser. De återger också komplicerade mönster in i minsta detalj samtidigt som printerprocesserna har minskats ned.

För att kunna säkerställa att produkterna har samma höga kvalitet i alla länder i världen har Epson etablerat en enhetlig policy för kvalitetssäkring och produktsäkerhet. Epsons produktsäkerhet och miljöstandarder finns förklarade i Epsons Quality Standards (EQS). Dessa omfattande standarder har implementerats över hela Epsongruppen. (EQS) anger oberoende kontroller som företaget genomför för att möta eller överträffa lagar och bestämmelser i varje land.

Oeko-Tex är det världsledande testnings- och certifieringssystem för verifiering av säkerhet i textila produkter. Eko-Tex certifieringar för textilprodukter omfattar alla stadier av produktionen, från råvaror till slutprodukter. Det finns också en certifiering av miljövänliga produktionsställen. Eko-Tex Standard 100 är ett system för certifiering av produkter. I mer än två decennier sedan starten, har mer än 150 000 artiklar testats globalt. Denna certifiering, som endast beviljas för artiklar som har tydliga och strikta kriterier för mer än 300 skadliga ämnen, och även uppfyller internationella begränsningar av skadliga ämnen, inklusive Japans azo begränsningar i textilprodukter. Eco pass bildades som ett säkerhetscertifieringssystem som är tillämpligt längre upp i distributionskedjan än Eko-Tex Standard 100. http://nissenken.or.jp/english/service/oeko.html

[1]The Eco Passport certification system was launched by Nissenken in June 2016. Following on the heels of the Oeko-Tex Standard 100, a worldwide safety certification system in which textile products are tested for harmful substances, Eco Passport is a new testing and certification mechanism that textile chemical manufacturers and suppliers can use to demonstrate that their colorants, auxiliaries, finishing assistants, and other textile chemicals can be used in safe and sustainable textile production. The Eco Passport initiative seeks to confirm compliance with restrictions enacted in April 2016 on the use of certain arylamines[1] and to ensure the safety and sustainability of chemicals, colorants, and auxiliaries upstream in the textile industry supply chain.

Om Epson

Epson är ett globalt ledande teknikföretag med syfte att sammanföra människor, information och annat genom egenutvecklade effektiva och kompakta precisionstekniker. Med ett sortiment som omfattar såväl bläckstråleskrivare och digitala utskriftssystem som 3LCD-projektorer, smarta glasögon, sensorsystem och industrirobotar fokuserar företaget på att driva innovationer och att överträffa kundernas förväntningar inom bläckstråleskrivare, visuell kommunikation, bärbar teknik och robotteknik.

pson-koncernen drivs av Japan-baserade Seiko Epson Corporation och har nästan 72 000 anställda i 93 företag världen över. Epson är stolt över sina bidrag till de samhällen där man är verksam och sina kontinuerliga insatser för att minska miljöpåverkan.

Om Epson Europe

Epson Europa B.V., baserat i Amsterdam, är koncernens regionala huvudkontor för Europa, Mellanöstern, Ryssland och Afrika. Epson Europe har 1 700 anställda och sålde för 1 551 miljoner euro under räkenskapsåret 2014. http://www.epson.se

Miljövision 2050