Epson Sverige

Epson introducerar Digigraphie i Sverige

Pressmeddelande   •   Jun 01, 2008 00:00 CEST

Digigraphie öppnar en helt ny värld av möjligheter. Tack vare Digigraphie får foto- och konstvärlden möjlighet att använda modern digital teknik i kombination med traditionella metoder. Digigraphie gör det möjligt för fotografer, konstnärer, printartister och museum att producera begränsade, certifierade upplagor av sina original genom att använda Epsons mest avancerade utskriftsteknologi, vilket garanterar exceptionell kvalitet och hållbarhet.

Vad är Digigraphie

Digigraphie lanserades officiellt 13 november 2003, men tekniken är mycket äldre än så. Under många år har fotografer, skulptörer, konstnärer och inte minst professionella fotolab använts sig av Epsons teknologi för att producera högkvalitativa utskrifter. Detta har öppnat dörren för ett nytt koncept: digital reproduktion av konst.

Sökandet efter ett namn

Redan tidigt var frågan vad en högkvalitativ, digital print skapad på en Epson skrivare skulle kallas? Redan 1991 i USA när Jack Duganne från Nash Editions kände avsaknaden av ett generellt namn för att beskriva en sina kunders, Diana Bartz, utskrivna verk. Jack började använda sig av den franska termen "jet d'encre" (inkjet) vilket han anglofierade till ordet "gicleur" och senare till "Giclée". Ett namn var fött. Fine Art Giclée.

Franska konstnärer hade samma problem. De uteslöt genast ordet "ink-jet print" eftersom de ansåg uttrycket opassande för ett konstverk. Några av konstnärerna bestämde sig för att skapa ett eget namn, bl.a Philip Plisson som grundlade uttrycket "Pixographie", samt modefotografen Jean-Noël l'Harmeroult som kallade sina verk för "Hyperchromes".

Digigraphies ankomst

2003 registrerade Epson Frankrike varumärket Digigraphie hos de franska myndigheterna. Efterhand har konceptet och varumärket spritts över delar av Europa samt USA och nu är det alltså Sveriges tur.

Hur gör jag för att bli en Digigraphie artist?

Hur gör jag för att få använda mig av varumärket Digigraphie?

1. Om du inte redan har, börja med att skaffa en Digigraphie godkänd printer samt media och bläck.

2. Kontakta Richard Garp på Epson Sverige och berätta att du vill bli Digigraphie artist. Ni kommer tillsammans gå igenom förutsättningarna för konceptet. Om alla förutsättningar uppfylls presenterar du ett miniumum av 5 utskrifter enligt Digigraphie konceptet för vår kommitté. Kommittén godkänner eller avslår kvaliteten på utskrifterna och därmed din ansökan.

3. När ovanstående punkter uppfyllts undertecknar du avtalet där du godkänner de tekniska och moraliska punkterna och skickar detta till Epson för godkännande.

Vad får jag som Digigraphiest?

Präglingsmaskin

När avtalet godkänts skickar vi en kallpräglingspress med den officiella Digigraphie logon. Logon kan - på egen begäran - innehålla ditt namn om du så önskar.

Ett permanent webbaserat galleri

Du får även ett permanent webbaserat galleri på den officiella Digigraphie websidan (www.Digigraphie.com). I galleriet har du full frihet att visa upp dina alster samt information om nuvarande och framtida utställningar samt länkar till dessa.

Marknadsföring

Epson Sverige marknadsför konceptet samt hänvisar kunder och konstköpare i första hand till våra Digigraphie artister.

Vad söker vi?

Vi söker i första hand dig som är konstnär, fotograf, museeum- eller printshop ansvarig, retuschör eller gallerist och som ser möjligheten till små eller stora upplagor med bästa tänkbara kvalitet på bra ekonomiska villkor. Tillsammans vill vi få foto- och konstvärlden samt inte minst kunder och konstköpare att acceptera pigmentutskifter som marknadens bästa sätt att skapa högkvalitativ reproduktion.

Läs mer om förutsättningarna på www.Digigraphie.com