Epson Sverige

Epson lanserar SureColor SC-F-serien med färgsublimeringsskrivare

Pressmeddelande   •   Maj 22, 2013 10:48 CEST

44- och 64-tumsmodellerna markerar Epsons inträde i textiltryckområdet

22 maj 2013 – Epson gör entré på marknaden för färgsublimeringstryck och lanserar två färgsublimeringsskrivare med rullmatning: 44-tumsskrivaren SureColor SC-F6000 och 64-tumsskrivaren SureColor SC-F7000.

Dessa nya skrivare ger utskrifter med hög kvalitet ända upp till 720 x 1 440 dpi på alla ledande överföringspapper, men de är inte bara Epsons första färgsublimeringsskrivare utan även de första inom det här området där varje komponent, från bläck och skrivhuvud till skrivarchassin och valfria tillbehör, utformas och tillverkas av ett enda företag. Detta säkerställer att kvaliteten, prestandan och tillförlitligheten alltid är optimerade för maximal drifttid och vinst samt en låg total ägandekostnad.

SureColor SC-F-modellerna är slitstarka och robusta CMYK-skrivare med rullmatning som har stöd för en mängd olika användningsområden. 64-tumsskrivaren SureColor SC-F7000 för medelstora volymer och 44-tumsskrivaren SureColor SC-F6000 för låga till medelstora volymer har utvecklats för effektiv produktion av mjukt tryck, sportkläder, kläder, accessoarer, anpassade reklamobjekt och dekorerade föremål. Med innovativa funktioner för medialaddning av en person och inställningsfunktioner, som automatisk mediaspänning och en intuitiv LCD-kontrollpanel kan du enkelt och snabbt ställa in och använda båda skrivarna.

Båda modellerna skriver ut med en hastighet på mellan 16 och 57 m2/timme, beroende på användningsområde[1] och har ett integrerat bläcksystem på 1,5 liter som är enkelt att fylla på. Dessutom ger den automatiska upptagningsrullen – som är standard för SC-F7000 och som finns som tillval för SureColor SC-F6000 – maximala oavbrutna produktionskörningar med minimala avbrott för underhåll.

Epsons skrivhuvud MicroPiezo TFP®, som redan är en etablerad teknik inom färgsublimeringsområdet, säkerställer exakt och upprepningsbar prestanda och en enastående livslängd. Tillsammans med Epsons UltraChrome DS-bläck, ett specialutvecklat nytt vattenlösligt bläck, producerar dessa skrivare fantastiska bilder med levande färger, intensiv svärta, skarpa konturer och mjuka nyansövergångar. Textiltryck skapat med SureColor SC-F-seriens skrivare har även en enastående ljus- och tvättbeständighet samt motstånd mot slitage och svett.

Guy Martin, produktchef på Epson Europe, säger: ”Digitalisering av textiltryck utgör fortfarande mindre än 2 % av marknaden, men den här typen av användning ökar snabbt. Vår strategi är att öka den procentandelen genom att tillhandahålla professionella utskriftssektorer med så tillförlitliga och kostnadseffektiva produktionslösningar som möjligt för den allt snabbare produktionen, helt utvecklat av Epson för att alltid leverera kvalitetsresultat.”

Guy Martin tillägger: ”De nya skrivarna SureColor SC-F6000 och SC-F7000 förser färgsublimeringsmarknaden med ett urval av skrivare för en mängd olika kreativa användningsområden, uppbackade av experter och stöd från Epson. Det här är bara början för oss och vi kommer att lansera fler produkter framöver.”

[1] Specifikationerna kan komma att ändras utan föregående meddelande. Kontakta din lokala återförsäljare om du vill ha mer information.

Pris och tillgänglighet

SureColor SC-F6000 kostar ca 45 970 kronor exklusive moms och SureColor SC-F7000 kostar ca 150 535 kronor exklusive moms.

Om Epson

Epson är ett globalt ledande företag inom bilder och innovation, som arbetar med att överträffa visioner hos kunder i hela världen med sina kompakta, energibesparande och träffsäkra tekniklösningar och med ett produktsortiment som innehåller allt från skrivare och 3LCD-projektorer för företag och hemmet till sensorer och andra mikroapparater.

Epson-koncernen drivs av Japan-baserade Seiko Epson Corporation, och har över 91 000 anställda i 97 företag världen över, och är stolta över sina kontinuerliga satsningar på den globala miljön och de områden de verkar inom. http://global.epson.com

Om Epson Europe

Epson Europe B.V., baserat i Amsterdam, är gruppens regionala huvudkontor för Europa, Mellanöstern, Ryssland och Afrika. Med cirka 1 594 anställda var försäljningen hos Epson Europe 1 583 miljoner EUR under räkenskapsåret 2010. http://www.epson.eu