Epson Sverige

Epson och AED ingår projektoravtal i mångmiljonklassen

Pressmeddelande   •   Nov 24, 2016 12:00 CET

Epson, världens ledande projektortillverkare, har ingått ett mångmiljonavtal med AED, det ledande försäljningsföretaget för projektorinstallation, uthyrning och distribution i Benelux. Avtalet gäller leverans av över 130 laserprojektorer, inklusive 70 enheter av den nya EB -L1505U, en av de ljusstarkaste 3LCD-projektorer på marknaden.

Thierry Heldenbergh, VD på AED Display säger: ”AED har alltid förknippats med marknadsledande teknologi och vi valde Epson för att de mötte och till och med överträffade våra mycket höga krav på hållbara, mångsidiga och verkligt ljusstarka högpresterande projektorer. Som det ledande försäljningsföretaget för projektorinstallation, uthyrning och distribution i Benelux värderar vi den stora investeringen som Epson har gjort i sin nya serie för laserinstallationsprojektorer vilket gör att vi kan erbjuda den oöverträffade kvalitet som våra kunder efterfrågar.”

Neil Colquhoun, executive director för professional displays, Epson Europe tillade: “ Jag är glad att kunna tillkännage detta spännande samarbete med AED. Epson har redan haft en enorm tillväxt efter lanseringen av vårt nya installationssortiment som erbjuder vår överlägsna 3LCD oorganiska optiska teknik. Detta avtal med AED ger oss en fantastisk partner, med en berikande erfarenhet inom både installationsprojektion och uthyrning och försäljning, vilket ger båda våra företag en möjlighet att växa ytterligare.

EB-L1505 är inte bara en av de ljusstarkaste 3LCD laserprojektorn på marknaden, näst efter EB-L25000[1] är den också mindre och lättare än konkurrerande produkter[2]. Med 360 graders rotation erbjuder den flexibel montering med ett förseglad optisk enhet och ett oorganiskt phosphorhjul som ger 20,000 timmar av pålitlig, underhållsfri användning[3], och gör att den kan hantera de mest krävande miljöer som konserthallar och teatrar.

Epson är den världsledande projektortillverkare och har behållit sin position som världens största leverantör av projektorer i 15 år[4], och har med sina 3LCD- projektorer uppnått en global försäljning på 20 miljoner enheter. Epsons senaste serie med 3LCD-projektorer erbjuder den ljusstarkaste projektorn någonsin med hela 25,000 lumen[5], och företaget är det första tillverkaren av projektorer som kan erbjuda oorganisk 3LCD panelermed en laserljuskälla.

Fördelen med Epsons 3LCD- laserprojektorer erbjuder:

Bildkvalitet

Med en högeffektiv ljuskälla är Epsons 3LCD- projektorer väl förberedda för stora arenor så som föreläsningssalar och konserthallar. Genom att använda Epsons patenterade 3LCD-teknik, är de nya projektorerna i stånd att återge spektakulära bilder med enastående nivåer av färgad ljusstyrka.

Pålitlighet

Epsons LCD- paneler och phosphorhjul är tillverkade av oorganiska material med överlägsen motståndskraft mot ljus och värme. Att kombinera dessa i en laserprojektor gör att man får ljusstarka, levande bilder under mycket långa perioder, och 20,000 timmars underhållsfritt användande.

Flexibilitet

Epsons sortiment med 3LCD- laserprojektorer är designade för att passa till alla olika platser. 360 graders rotation och ett stort antal linser säkerställer att dessa projektorer kan installeras på ett stort antal platser för kartläggning av projektion, skyltar och en mängd andra applikationer.

Om AED

AED Rent etablerades I Belgien 1985 som ett hyresföretag för ljud och ljus. I dag är AED- gruppen (AED Rent, AED Display, AED Distribution, AED Store, AED Lease, AED Second Hand och AED Studios) ett av de största marknadsspelarna i Europa inom den audiovisuella industrin, med fler än 250 anställda i 5 länder (Belgien, Holland, Tyskland, Frankrike och England). AED- gruppen förser professionella AV- användare med ljus, ljud och videoutrustning som tillbehör, uthyrning eller försäljning (Ny och second hand) men erbjuder också reparationer och leasing- service. AED har ett imponerande antal högkvalitativa produkter i lager för att möta de höga kraven från sina kunder.

[1]Some short-throw and ultra-long-throw lenses will not produce 25,000lm.

[2] As of September 2016, the 12,000Lm model is over 18% smaller and 8% lighter than competitor products. The EB-L1505U / EB-L1500U dimensions (W586 x D467 x H185) and weight (22kg), compared to Panasonic PT-DZ13K (W530 x D548.5 x H200 ) and weight (24kg), make it the smallest and lightest 12,000lm projector on the market.

[3] Approximate time until brightness decreases 50% from first usage. Measured by acceleration test assuming use of 0.04 - 0.20 mg/m3 of particulate matter. Time varies depending on usage conditions and environments.

[4]Largest unit share of the market for 500-lumen and higher projectors. (Source: Futuresource Consulting Limited, 2001-2015)

[5]As of September 2016

Om Epson

Epson är ett globalt ledande teknikföretag med syfte att sammanföra människor, information och annat genom egenutvecklade effektiva och kompakta precisionstekniker. Med ett sortiment som omfattar såväl bläckstråleskrivare och digitala utskriftssystem som 3LCD-projektorer, smarta glasögon, sensorsystem och industrirobotar fokuserar företaget på att driva innovationer och att överträffa kundernas förväntningar inom bläckstråleskrivare, visuell kommunikation, bärbar teknik och robotteknik.

pson-koncernen drivs av Japan-baserade Seiko Epson Corporation och har nästan 72 000 anställda i 93 företag världen över. Epson är stolt över sina bidrag till de samhällen där man är verksam och sina kontinuerliga insatser för att minska miljöpåverkan.

Om Epson Europe

Epson Europa B.V., baserat i Amsterdam, är koncernens regionala huvudkontor för Europa, Mellanöstern, Ryssland och Afrika. Epson Europe har 1 700 anställda och sålde för 1 551 miljoner euro under räkenskapsåret 2014. http://www.epson.se

Miljövision 2050