Epson Sverige

Epson tillgodoser efterfrågan på 64-tumsskrivare av toppkvalitet

Pressmeddelande   •   Aug 31, 2012 09:28 CEST

30 augusti 2012 – Epson utökar sitt nya sortiment med storformatsskrivare med SureColor SC-S70600 som finns med 8 respektive 10 färger : företagets första 64-tumsskrivare (162,6 cm) med rullmatning med simultanstöd för orange, ljussvart, vitt och metallic-färgat bläck.

SureColor SC-S70600 är anpassad för tryckerier som kräver högsta kvalitet och tillämpningsflexibilitet. Skrivaren kombinerar ytterst god kvalitet, brett färgomfång, flexibilitet och produktivitet i en skrivare som producerar allt från enkla skyltar till exklusiva bilder och dekor.

Utskriftskvaliteten säkras med kombinationen av Epsons UltraChrome GSX-bläck och de beprövade Thin Film Piezoskrivhuvudena, som renderar exakta droppformer och lång livslängd. Med stöd för upplösning i upp till 1 440 × 1 440 dpi kan SC-S70600 producera utskrifter med utomordentlig klarhet, fina detaljer samt jämna och fina färgblandningar. Produktiviteten garanteras i upp till 27,3 m2/timme i höghastighetsläget med 8-färger och upp till 4,1 m2/timme när metallicbläck används, vilket är avsevärt snabbare än de flesta konkurrenterna.

Bläckuppsättningen UltraChrome GSX innehåller, förutom de vanliga CMYK-färgerna, ljus magenta, ljus cyan, ljust svart och orange vilket gör att SureColor SC-S70600 har det bredaste färgomfånget i SureColor-serien. Skrivarversionen med 10 färger har dessutom både vitt och metallic-färgat bläck vilket ökar mångsidigheten och möjligheterna vid produktion. Båda modellerna renderar ultrafina nyanser och övergångar tack vare de ljusa bläckfärgerna, bl.a. ljust svart som ger bättre neutrala gråskalor. Det avancerade bläcket gör att utskrifterna behåller ljusäktheten i upp till tre år utomhus utan laminering*.

Richard Barrow, produktchef på Epson Europe, kommenterar: "Det nya tillskottet i vår prisbelönta SureColor-serie, SC-S70600, ger användare med höga krav på kvaliteten möjligheten att med stor tillförlitlighet och till låga kostnader göra utskrifter med levande färger, perfekta vita färger och en rad olika metallic-effekter på klar film, vinyl, duk, fotopapper och andra populära underlag. Detta utökar drastiskt användarens kreativa möjligheter och tilltalar därigenom marknaden utan att kompromissa med produktiviteten."

SC-S70600 hanterar allt från utställningsskyltar, planscher, banners, textilier bakgrundsbelysta paneler och POS-produkter till fordonsdekor, tapeter och etiketter. Skrivarens kapacitet förstärks ytterligare av den ergonomiska designen som minimerar både nertiden och materialåtgången. Det nya systemet på skrivarens baksida gör att nya mediarullar kan laddas av en enda person och medieladdningsreglaget nås lätt både från skrivarens fram- och baksida vilket underlättar hanteringen. Matningsjusteringar kan göras utan att skrivaren måste stängas av och sedan slås på igen.

UltraChrome GSX-bläcket är luktfritt och innehåller inte nickel vilket gör att SC-S70600 är miljövänligare och kan användas i kontorsmiljöer. Skrivarens driftkostnader och miljömässiga inverkan minskas ytterligare genom ENERGY STAR-märkningen vilket betyder att skrivaren drar lite ström.

Epson SureColor SC-S70600 lanseras i september, till priset 193 500 SEK/8 färger och 195 995 SEK/10 färger.

Viktiga funktioner

Kvalitetsskrivare med 10 färger och simultanstöd för orange, ljust svart, vitt och metallic-färgat bläck.
finns även som 8-färgsmodell utan vitt och metallic-färgat bläck

Epson UltraChrome GSX-bläck genererar störst färgomfång bland Epsons SureColor-skrivare

Det ljusa bläcket renderar ultrafina nyanser och övergångar, bl.a. ljussvart bläck som ger bättre neutrala gråskalor.

Epsons beprövade Thin Film Piezoskrivhuvuden renderar exakta droppformer och lång livslängd.

Utskrifter med lång livslängd – ljusäkta i tre år utomhus utan laminering*

Utskriftsupplösning i upp till 1 440 × 1 440 dpi

Skriver ut på en mängd olika medier med eller utan ytbeläggning i bredder upp till 64 tum (162,6 cm)

Laddningssystemet är konstruerat så att en enda person kan ladda rullarna

Laddningsreglaget nås både från fram- och baksidan på skrivaren

Automatisk spänning av underlaget

Enkel montering av underlag med automatisk utskriftoptimering för olika medier

Hastigheter upp till 27,3 m2/tim (höghastighetsläge) och 18,4 m2/tim (produktionsläge) vid utskrift av bannermaterial

Skrivaren är ENERGY STAR-märkt vilket innebär att den är driftekonomisk och har minimerad inverkan på miljön

Stödsystem för tunga rullar upp till 80 kg finns som tillbehör

Ett extra torksystem som torkar utskrifter snabbare vid tillämpningar med hög produktionstakt eller vid användning av vitt och metallic-färgat bläck

*Utifrån Epsons testnormer: ISO 18930. Utgör ingen garanti gällande livslängden på tryckta bilder, som kan variera beroende på underlag, tillämpning och miljömässiga förhållanden.

Om Epson

Epson är ett globalt ledande företag inom bilder och innovation, som arbetar med att överträffa visioner hos kunder i hela världen med sina kompakta, energibesparande och träffsäkra tekniklösningar och med ett produktsortiment som innehåller allt från skrivare och 3LCD-projektorer för företag och hemmet till sensorer och andra mikroapparater.

Epson-koncernen drivs av Japan-baserade Seiko Epson Corporation, och har över 78 000 anställda i 99 företag världen över, och är stolta över sina kontinuerliga satsningar på den globala miljön och de områden de verkar inom. http://global.epson.com

Om Epson Europe

Epson Europe B.V., baserat i Amsterdam, är gruppens regionala huvudkontor för Europa, Mellanöstern, Ryssland och Afrika. Med cirka 1 594 anställda var försäljningen hos Epson Europe 1 583 miljoner EUR under räkenskapsåret 2010. http://www.epson.eu