Equmeniakyrkan

Equmeniakyrkan ökar stödet till arbetet med flyktingar

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2016 16:42 CET

Totalt handlar det om 3,2 miljoner kronor som Equmeniakyrkans församlingar ska få ta del av för att ge stöd till flyktingar på olika sätt. I december tilldelades Equmeniakyrkan 1,6 miljoner kronor för det ändamålet från staten. Nu väljer samfundet alltså att gå in med en lika stor andel för att möta upp den stora efterfrågan runt om i landet.

– Vi har stora behov nu i våra församlingar och det är bra, för det betyder att vi tar vårt medmänskliga uppdrag och integrationsutmaning på allvar, säger kyrkoledare Lasse Svensson.

Nära 100 församlingar har redan ansökt om pengar för att finansiera nya verksamheter. Det gäller omkostnader för nya mötesplatser, språkundervisning, rådgivning och aktiviteter för ensamkommande barn, för att ta några exempel. En del församlingar har också ansökt om bidrag för att bygga om lokaler till flyktingboende.

Beslutet om att öka stödet togs av kyrkostyrelsen i helgen och har möjliggjorts av att bland annat kyrkoavgiftsgivandet gått bättre än förväntat. Kyrkoledare Lasse Svensson uttrycker det som att det känns som ett viktigt och angeläget beslut.
– Situationen är unik just nu, och det kräver unika åtgärder.

– När vi i våra församlingar ställer oss upp för att möta och betjäna människor som har flytt krig, våld och förtryck är det viktigt att frigöra resurser för att möjliggöra detta, säger han.

För pressfrågor:

Åsa Runström,
Press och opinionsansvarig
asa.runstrom@equmeniakyrkan.se

Equmeniakyrkan är ett trossamfund som består av nästan 800 församlingar som finns över hela Sverige. Equmeniakyrkan bildades 2001 av tidigare Svenska Missionskyrkan, Svenska Baptistsamfundet och Metodistkyrkan i Sverige.