Erfarenheter från Norge

Pressmeddelande   •   Mar 02, 2006 08:39 CET

Vänsterpartiet går till val med en tydlig ambition att ingå i en regering. En delegation från Vänsterpartiet har 28/2-1/3 besökt Sosialistisk Venstre i Norge, för att ta lärdom av deras erfarenheter av att sitta i regeringen. Under onsdagen har delegationen, som bland annat bestod av partiledare Lars Ohly, träffat Norges finansminister Kristin Halvorsen, SV. En av slutsatserna från mötet är att det är möjligt att utöva ett reellt inflytande över politiken, även på områden som utrikespolitik.

- Den norska regeringsförklaringen är sannolikt den mest radikala i Europa. Den är tydligt samhällsförändrande och knyter an till en nordisk utrikespolitisk tradition med en självständig politisk hållning, säger Lars Ohly.

Ett av Kristin Halvorsens främsta råd till Vänsterpartiet var just att se till att förhandla fram en bra regeringsförklaring.

Lars Ohly framhöll även att en vänsterregering i Sverige efter valet är ett nyare alternativ än högeralliansens.

Kontaktpersoner:

Lars Ohly, partiledare