Ergo Produktion Skåne AB

Ergonomibranschens förnyare förebygger musarm

Pressmeddelande   •   Jan 30, 2010 13:54 CET

I takt med att vi spenderar allt mer tid vid datorer har musarm utvecklats till ett folkhälsoproblem. Uppemot en miljon svenskar lider av musarm. Med målsättningen att minska antalet svenskar som drabbas av musarm har Marcus Carlsson utvecklat Ergopucken, ett ergonomiskt hjälpmedel som är mobilt och lättillgängligt för en bred målgrupp tack vare ett lågt pris.

Behovet av nyskapande ergonomiska produkter är stort och Ergopucken är bara den första i raden av produkter från det nystartade företaget Ergoproduktion.

Mobilt handledsstöd med nyskapande designspråk

-  Jag ville utveckla ett mobilt handledsstöd som man enkelt kan bära med sig i väskan och använda var som helst, oavsett vilken dator man jobbar vid. Det unika med just Ergopucken är att man kan röra sig fritt mellan tangentbordet och musen utan att lyfta händerna. Det sparar många små rörelser som på sikt kan orsaka musarm, säger Marcus Carlsson.

Just nu bygger Marcus Carlsson upp ett nätverk av distributörer och återförsäljare runtom i Europa. På bara ett halvår gick han från idé till lanserad produkt. Genom att kombinera sina ergonomiska kunskaper från komplementärmedicinska högskolan i Malmö med sina erfarenheter från företagande och ett brett kontaktnät lyckades Marcus förverkliga sin dröm och lansera Ergopucken på osedvanligt kort tid.

- Min drivkraft är att förnya branschen för ergonomiska produkter genom att göra produkterna tillgängliga även för privatmarknaden. I dagsläget är det främst företag som investerar i ergonomiska produkter, vilket kan leda till att medarbetare som sitter mycket vid datorn hemma drar på sig skador som arbetsgivaren får rehabilitera, säger Marcus.

Fakta om Ergo Produktion Skåne AB

Ergo Produktion AB utvecklar, förbättrar och tillverkar ergonomiska produkter inom alla yrkesområden. Vår affärsidé är att underlätta och förenkla arbetsmoment för den enskilda människan och på så vis få kroppen att må bra samtidigt som arbetet effektiviseras.

För mer information och intervju med Marcus Carlsson, kontakta Annika Wihlborg, pressansvarig på Ergo Produktion.

Annika Wihlborg

annika@ergoproduktion.com