Universal Music Sweden

Eric Burdon släpper album: ’Til Your River Runs Dry, i samband med 50-års jubileum

Pressmeddelande   •   Feb 25, 2013 16:58 CET

I år det är 50 år sedan ett av de mest klassiska rockbanden bildades, The Animals från Newcastle i norra England. Deras version av ”The House of the Rising Sun” rankas fortfarande som en av de bästa rocklåtarna från 60-talet – eller, genom tiderna.

Samtidigt som detta jubileumsfirande inleds passar deras legendariske sångare Eric Burdon (invald i Rock and Roll Hall of Fame) på att ge ut ett nytt, spännande soloalbum - ”’Til Your River Runs Dry”.

Albumet har producerats tillsammans med Tony Braunagel och är en personlig, intim och självbiografisk samling av låtar, varav de flesta skrivits av Eric själv. Albumet låter som vintage Eric, men samtidigt helt i nutid. Både titeln och texterna fångar sångarens livslånga intresse och engagemang för olika ämnen, som politik, religion och miljön.

CD/LP release: 6/3

1) Water

2) Memorial Day

3) Devil And Jesus

4) Wait

5) Old Habits Die Hard

6) Bo Diddley Special

7) In The Ground

8) 27 Forever

9) River Is Rising

10) Medicine Man

11) Invitation To The White House

12) Before You Accuse Me

Burdon har arbetat på ”’Til Your River Runs Dry" i Los Angeles med co-producenten Tony Braunagel. Setet innehåller också ett antal självbiografiska låtar, en hyllning till en av hans musikaliska hjältar ("Bo Diddley Special") och en cover på Diddley’s "Before You Accuse Me."

Han kommer att promota "'Til Your River Runs Dry" med en kort turné som börjar den 31 januari i Milwaukee. Burdon planerar också ett återbesök till South By Southwest Music + Media konferens i år efter att ha sällskapat Bruce Springsteen på scen i förra årets upplaga, samt varit name-checked i Springsteens inledningsanförande. The Animals 50-årsjubileum kommer också att firas i Austin, med artister som Brendon Benson, the Hush Sound, medlemmar av Wilco och Calexico uppradade för att spela in Animal coners och hyllnings videos för Daytrotter, men Burdon säger att det är osannolikt att han kommer att vara en del av dessa festligheter.

Utöver det nya albumet arbetar Burdon också med sin tredje memoar, en uppföljning till "I Used to Be an Animal, but I'm All Right Now" och "Don't Let Me Be Misunderstood: A Memoir." Denna bok säger han kommer att utforska olika aspekter från hans liv.

Den handlar om hans liv och personer han mött i sitt liv, som han älskar och respekterar. Han gjorde ett medvetet beslut att hålla sig borta från musik och musiker eftersom det är vad han har skrivit om tidigare. Denna gång vill han hitta folk emellan luckorna och de människor som står i skuggorna som fansen, promoters, chefer, krokiga sprickor under trottoarerna i London och New York och Los Angeles och sist men inte minst… de kreativa revisorerna!

Här kan ni se en lyric video till låten “Water” från kommande albumet: