Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté

Ericsson ger stöd vid London Paralympics

Pressmeddelande   •   Mar 21, 2012 08:01 CET

Ericsson fortsätter ge sitt stöd till Sveriges Paralympiska trupp genom att lösa truppens kommunikationsbehov under träningsläger och under Paralympics i London 2012.

– Vi vill hjälpa de aktiva att hålla kontakten på plats och se till att det kan prata med nära och kära på hemmaplan, det tycker vi är viktigt, säger Kjell Åke Rydén på Ericsson.

Ericsson är sedan många år sponsor inom ramen för Lag Paralympics, men denna typ av stöttning gör de utanför sina befintliga åtaganden.. Ericsson har även under spelen i Peking och Vancouver gett extra stöttning inom olika typer av kommunikationslösningar för den svenska Paralympiska truppen.

– Vi har hela tiden känt ett stort stöd och engagemang för den paralympiska verksamheten från Ericssons sida, och det känns väldigt stimulerande att de går in och ger oss den här stöttningen under Paralympics i London, säger Torsten Karlsson ordförande SHIF/SPK.

– Vi tror på kommunikation mellan människor– oavsett om man möts fysiskt eller via telefon – och vi vill ge den svenska truppen den möjligheten, säger Kjell Åke Rydén.

Kontaktperson:
Henrik Hjelmberg SHIF/SPK 070-300 32 42

Svenska Handikappidrottsförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté (SHIF/SPK) är ett av 69 Specialidrottsförbund (SF) inom Riksidrottsförbundet (RF) och administrerar idrott för personer med rörelsehinder, synskador och utvecklingsstörning inom 18 idrotter. Vi har ca 37 000 medlemmar organiserade i ca 480 föreningar. SHIF innehar även rollen som Sveriges Paralympiska Kommitté med ansvar för den paralympiska idrotten, som även inkluderar idrott organiserad inom ett antal andra SF. Vi leder också arbetet med Special Olympics, som är bredd- och motionsidrott för personer med utvecklingsstörning.

Notering: Paralympics är handikappidrottens motsvarighet till de Olympiska Spelen.