Viasat Sverige

Ericsson klar för Formel 1: "Så klart otroligt häftigt"

Pressmeddelande   •   Jan 21, 2014 11:28 CET

Som förste svensk på 23 år tar Marcus Ericsson, 23, klivet upp till Formel 1. Racingtalangen har de senaste åren kört i underserien GP2, där han upptäckts av det engelska stallet Caterham.
– Helt fantastiskt att vi lyckats få ihop det här. Det är på tiden. Det är många år sedan en svensk körde F1, och det är så klart otroligt häftigt att jag blir den näste, säger Marcus Ericsson till Viasat Motor.

Sverige har inte haft en Formel 1-förare på 23 år. Stefan "Lill-Lövis" Johansson gjorde sitt sista F1-race i juli 1991. Nu är det dags för näste svensk att kliva in i motorsportens absoluta finrum. Marcus Ericsson har skrivit på för Formel 1-stallet Caterham, och kommer att stå på gridden när F1-säsongen 2014 drar igång i Australien.– Det har varit en rätt så lång process. Alla F1-team har bra koll på GP2, och det var väl där det började. Sen har folket runt mig haft kontakt med Caterham, medan jag har fokuserat på min körning. Men nu på slutet har jag ju märkt att det varit nära, säger Marcus Ericsson.

2007 vann Ericsson brittiska Formula BMW-mästerskapen, 2009 den japanska formel 3-serien och de fyra senaste säsongerna har han kört i GP2, serien närmast under Formel 1. Caterhams teamchef, Cyril Abiteboul, berättar att det varit en noggrann rekrytering där inget lämnats åt slumpen.

– Vi är väldigt glada över att Marcus kör för oss 2014. Det här är resultatet av en lång process, men det har varit värt all tid och ansträngning för det är viktigt för oss. Det här blir vårt femte år i F1, och vi måste börja röra oss upp för gridden. Där tror vi att Marcus kan spela en viktig roll, säger han och fortsätter:

– Nu tar han steget upp till den högsta nivån, med ett team som är bra på att hjälpa unga förare att anpassa sig till världens mest profilerade motorsportserie, och jag är säker på att hans lugna sätt, hans naturliga talang och hans erfarenhet kommer att borga för en lyckad övergång från GP2, särskilt med tanke på stödet han har från teamet. Den andra huvudföraren i teamet blir Kamui Kobayashi. Reserver blir Robin Frijns och Alexander Rossi.På viasatsport.se hittar ni längre videointervjuer med både Marcus Ericsson och Cyril Abiteboul.

Följ Ericssons debutsäsong i Viasat Motor
– Vi har bevakat Marcus väldigt nära under de senaste åren och så sent som i Formel 1-avslutningen i Brasilien så arbetade Marcus extra för oss som expert på plats. Att han nu tar plats bland de allra största är en enorm kick för Viasat Motor och för våra tittare, säger Viasat Sports programchef Per Nunstedt, och fortsätter:
– Vi kommer att sända alla träningar, kvalrace och huvudtävlingar och kommer förstås intensifiera vår redaktionella kraft än mer under detta år. Vi, och den svenska Formel 1-publiken, har trots allt väntat på detta i 23 långa år.

Marcus Ericsson
Ålder: 23
Från: Kumla
Racing: Började tävla i gokart som nioåring.Blev nordisk mästare i gokart 2005. Vann sitt första GP2-race 2010 i Valencia. Slutade totalt sexa i årets GP2 efter en stark andra hälft på säsongen, med flera meriterande topplaceringar.

Caterham
Caterham är ett team med sin bas i England, som debuterade säsongen 2010. Stallet bytte namn från Team Lotus inför säsongen 2012.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Johan Darin, tf pressansvarig Viasat Sport
Mobil: 073-699 19 91

Per Nunstedt, programchef Viasat Sport
Mobil: 070-825 14 31

Viasat Sverige är en del av den internationella mediekoncernen Modern Times Group (MTG), med verksamhet på fyra kontinenter inom fri-TV, betal-TV, radio och TV-produktion. MTGs Viasat Broadcasting sänder fri- och betal-TV via egen satellitplattform och tredjepartsnätverk, samt distribuerar TV-innehåll över internet. MTG är också den största ägaren av CTC Media, Rysslands största oberoende TV-bolag. Modern Times Group är ett tillväxtföretag och är noterat på Nasdaq OMX i Stockholm. För mer information, gå in på
www.mtg.se.

Viasat är en del av den internationella mediekoncernen Modern Times Group (MTG), med verksamhet på fyra kontinenter inom fri-TV, betal-TV, radio och TV-produktion. MTGs Viasat Broadcasting sänder fri- och betal-TV via egen satellitplattform och tredjepartsnätverk, samt distribuerar TV-innehåll över internet. MTG är också den största ägaren av CTC Media, Rysslands största oberoende TV-bolag. Modern Times Group är ett tillväxtföretag och är noterat på Nasdaq OMX i Stockholm. För mer information, gå in på www.mtg.se.