Ericsson

Ericsson Racing Team gör ändringar i besättningen

Pressmeddelande   •   Apr 25, 2006 14:54 CEST

25 april 2006 - Neal McDonald (GBR), återkommer som skeppare på Ericsson-båten för det som återstår av Volvo Ocean Race. Samtidigt lämnar en annan britt, Steve Hayles, Ericsson Racing Team och jobbet som navigatör. För delsträcka sex och sju tar amerikanen Mark Rudiger över som navigatör. Ken Read (USA) och Ian "Barney" Walker (AUS) är också nya besättningsmedlemmar. John Kostecki (USA) som utsågs till skeppare på den senaste etappen mellan Rio de Janeiro och Baltimore återgår till sin roll som taktiker i in port-racen.

Ericsson Racing Team är fast beslutna att fortsätta förbättra resultaten under kvarvarande delsträckor i Volvo Ocean Race. Alla delar av satsningen analyseras kontinuerligt och flera förändringar har redan gjorts. Idag meddelar teamet besättningsförändringar för kommande delsträckor.

- John tog över som skeppare för att ge teamet ny energi i ett läge då det verkligen behövdes. Sedan dess har vi utvecklats en hel del och för mig känns det inspirerande att återta rollen som skeppare, efter in port-racet på lördag. Jag ser fram emot att jobba tillsammans med de nya besättningsmedlemmarna och vi är lyckligt lottade att vi kan locka nya skickliga seglare till teamet. Vi kommer att jobba hårt för att förbättra oss ytterligare och jag hoppas att resultaten i de kommande seglingarna kommer att bättre spegla teamets potential än vad som varit fallet hittills, säger Neal McDonald.

John Kostecki utsågs till skeppare ombord på Ericsson för den femte etappen från Rio de Janeiro. Redan från början stod det klart att Kostecki hade andra åtaganden efter denna delsträcka. Även Ross Halcrow (NZL), som klev på i Rio kommer av samma skäl att kliva av båten inför kommande delsträckor.

- Vi har arbetat hårt med att förbättra alla områden, från segeldesign till hur vi organiserar besättningen. Vi har kommit en bra bit på vägen men vi har mer att göra, säger Richard Brisius, Project Director för Ericsson Racing Team. Vi är fast beslutna att ha bästa möjliga team för var och en av de kvarvarande delsträckorna och kommer att kämpa hårt ända in i mål i Göteborg.

Ytterligare förändringar sker i Ericsson Racing Team sedan navigatören Steve Hayles slutat. Hayles, som varit med sedan starten, lämnar teamet av personliga skäl. Han kommer dock att segla in port-racet i Baltimore innan han lämnar över ansvaret för navigationen till Whitbread-veteranen Mark Rudiger.

Även Ken Read (USA), mångfaldig världsmästare och meriterad America's Cup-rorsman, och Ian "Barney" Walker (AUS), med bland annat två Volvo Ocean Race/Whitbread bakom sig, ansluter till besättningen.

- De senaste åren har jag seglat flera tävlingsbåtar med svängkölar och lärt mig mycket om dem, säger Read. Jag förlitar mig på teamet att stötta mig så jag snabbt kommer in i arbetet och kan hjälpa dem nå de resultat vi behöver.

Med en vinst i Volvo Ocean Race/Whitbread ombord på EF Language 1997-98 och en andraplats med Assa Abloy tillsammans med Neal McDonald under förra tävlingen har Mark Rudiger även han en gedigen bakrund inom segling.

- När jag fick en förfrågan om att kliva ombord på Ericsson svarade jag ja direkt. Sedan tidigare känner jag de flesta i besättningen. Det är ett härligt gäng som jag är glad att få segla med.

- Det har varit ett tufft race, förklarar Steve Hayles. Jag har gett allt jag kunnat för att få båten att gå bättre men nu känns det helt rätt för mig att göra den här förändringen. Jag har enormt mycket respekt för Mark och jag ser fram emot att arbeta med honom. Jag tror att det är bra att få in nytt blod och jag hoppas att teamet kan fortsätta förbättra resultaten under resten av tävlingen.

Besättningen var besviken efter femteplatsen på den senaste delsträckan. Men det finns ljuspunkter med tydliga förbättringar inom båtfart och segelprogram och efter den femte delsträckans cirka 5 000 sjömil var man bara två timmar efter Pirates of the Carribean på tredjeplatsen.

- Mitt mål var att försöka förbättra oss inom alla områden och skapa ett tydligare fokus, kommenterar John Kostecki sitt gästspel som skeppare. Jag kommer att fortsätta arbeta nära teamet och är tillgänglig som taktiker på resterande in-port race. Neal är en av världens bästa rorsmän och att skapa möjlighet för honom att tillbringa mer tid på däck har varit en viktig förbättring. Det är hans satsning, hans besättning och mer än någon annan vill han att teamet ska lyckas.

- End -

Till Redaktionen:

Ericsson Racing Team leds av Ericsson, världens ledande telekommunikationsleverantör, och stöds av Sony, Sony Ericsson och av Semcon som design- och utvecklingspartner. För uppdateringar och bilder av Ericsson Racing Teams deltagande i Volvo Ocean Race, besök www.ericssonracingteam.com och registrera dig under PRESS/High resolution images för att ladda hem högupplösta bilder för redaktionellt bruk. Även rörliga bilder finns tillgängliga på begäran.

Följ tävlingen via mobiltelefon. Prenumerera på de senaste positionerna och nyheterna direkt till din mobil genom att SMS:a "Alert" till 073-749 4949. Normal taxa för SMS gäller. Välj att få den mobila portalen pushad till din telefon genom att SMS:a "Join" till 073-749 4949 (kräver ett trådlöst datakonto hos din operatör).

Ericsson formar framtidens kommunikationslösningar för Mobilt Internet och bredband genom tekniskt ledarskap. Genom att erbjuda innovativa lösningar i mer än 140 länder, hjälper Ericsson till att skapa världens mest kraftfulla kommunikationsföretag.
Läs mer på http://www.ericsson.com/press

För mer information och/eller bilder, besök www.ericssonracingteam.com eller kontakta:

Mats Olsson
Tel: 070 - 633 6130
Email: mats.olsson@atlant.org

Annabel Merrison
Press Officer
Email: annabel.merrison@ert.ericsson.com

Bernard Schopfer
Communication Manager
Tel: 070-2066926
Email: bernard.schopfer@atlant.org