KAESER Kompressorer

Ericsson Racing Team valde Kaeser Kompressorer

Pressmeddelande   •   Sep 25, 2008 14:58 CEST

"Ett gäng båtbyggare ålar omkring i formation längs skrovets insidor och slipar skarvar för hand. Det är ett handplockat team av de bästa båtbyggarna från hela världen..

När Martin Klug, varvschef, ska lossa en slang till kompressorn från Keaser blir det problem att hitta en skiftnyckel. Det här är ett varv utan egna verktyg; alla båtbyggarna har med sig sina speciella verktyg, värda hundratusentals kronor.

Bredvid kylanläggningen, där kolfibrerna förvaras, står en tryckluftskompressor från Kaeser Kompressorer. Rören slingrar sig upp längs det höga taket och dyker ned på tre olika byggstationer i varvet, med ett gäng snabbkopplingar vid varje station.

Den bara står där och matar på, säger Martin. Man glömmer lätt bort den eftersom det fungerar så felfritt.

"Vi insåg inte hur viktigt det var från början, utan tog hit en gammal maskin från en uthyrningsfirma. Men det blev en jätteoperation varje gång vi skulle använda den. Dessutom lät den så högt att vi knappt kunde ha den i lokalen, säger Martin".

En rundringning ledde Martin till Carl-Uno Wiberg, försäljningsingenjör på Kaeser Kompressorer. Han lyssnade och greppade direkt behovet.

De behövde en AirCenter kompressor med Sigma-profil. Det är en maskin vi säljer mycket av och den klarar de flesta utmaningar.

En maskin fanns i lager, så Carl-Uno var snabbt där och en stund senare hade Ericssons varv den tryckluft de behövde.

När träpluggen byggdes, som är en exakt kopia av den färdiga båten, så körde fyra, fem personer samtidigt med tryckluftsdrivna klammerpistoler under flera dagar. Det går åt ungefär en miljon klammer till en sådan plugg och då vill det verkligen till att luften fungerar som den ska, konstaterar Martin Klug.

När kompressorn ändå är framdragen, passar Carl-Uno på att dammsuga filtet på sidan. Det är ett tag kvar till nästa service, men det skadar inte med lite extra underhåll. En inställning som uppskattas och ger utdelning.

På det inhägnade säkerhetsområdet framför varvet, står rader med vita containrar, inredda som kompletta serviceverkstäder för båtarna. Totalt handlar det om ett tjugotal containrar med dubbel uppsättning av allt. Självklart följer det med en mobil Kaeser kolvkompressor i varje uppsättning.

Tryckluften behövs bland annat till segelmakarnas symaskiner, där den blåser på nålen för att hålla ned värmeutvecklingen när de syr genom materialen. På en del maskiner matar tryckluften även fram själva materialet.

Sammanlagt är det omkring 200 personer som kommer att följa båtarna runt i världen.

På varje plats byggs det upp tillfälliga paviljonger, dit de medverkande företagen bjuder in kunder och kontakter. Och intresset är enormt. Alla vill träffa de två besättningarna och få närkontakt med båtarna.

För ytterligare information kontakta:

Torsten Granberg, VD Kaeser Kompressorer AB

Telefon: 08-544443 30, mobil 0706-76 12 34, e-post: torsten.granberg@kaeser.com

Kaeser Kompressorer tillverkar och säljer kompressorer i premiumklassen.Våra produkter har mycket hög driftsäkerhet samtidigt som de är energisnålare än några andra märken på marknaden.

Samtliga skruvkompressorer är försedda med den unika Sigma-profilen vilket inte bara gör dem energisnålare utan också sänker service- och underhållskostnaderna. Huvuddelen av en kompressors totala kostnad är energin som under dess livslängd kan uppgå till mer än 75 %t av investeringskostnaden. Med vårt Sigmakoncept minskar företagets elkostnader rejält.

Förebyggande underhåll ger alltid maximal livslängd. Därför finns vi nära dig - dygnet runt. Till skillnad från andra aktörer i branschen har vi servicetekniker och egna serviceverkstäder över hela landet.

Och vi ser till att våra kunder får den tryckluft de har behov av - varken mer eller mindre. Frekvensstyrd eller ej. Det är vad vi kallar för intelligentare tryckluft

www.kaeser.se