KulturUngdom

Erik Lundin, Cleo och Hojat Rahimi gästar Imagine Sweden/Musik Direkt Riksfinal 2017 i Uddevalla

Pressmeddelande   •   Feb 07, 2017 11:39 CET

Imagine Sweden/Musik Direkt har beviljats 170 000 kr för artistbokningar ur Musikverkets bidrag till jämställda festivaler. Nu är Grammis- och P3 Guld-vinnaren Erik Lundin bokad tillsammans med Mariam Wallentin från Wildbirds & Peacedrums och Cleo, hiphop-artist och grundare av Femtastic. Dessutom gästar Hojat Rahimi, Alice B, Saba Band, Adée, Nina (DE/UK) och Simon Ljungman, gitarrist i Håkan Hellströms kompband och medlem i Augustifamiljen. Tillsammans med lokala artister och Musik Direkt-vinnare från hela landet uppträder de i Uddevalla den 24-27 maj.

Imagine Sweden är det nya namnet på Musik Direkt, Sveriges bredaste och äldsta musiktävling för musiker mellan 13 och 21 år. Tävlingens Riksfinal har nu formen av en internationell stadsfestival med flera olika scener i Uddevalla centrum.

Imagine-festivalen arrangeras av den ideella föreningen KulturUngdom, Uddevalla kommun och Jeunesses Musicales Sverige tillsammans med unga arrangörer i Uddevalla samt Studiefrämjandet, Sensus, Medborgarskolan och ABF i Uddevalla. Imagine festivals finns i flera länder världen över och internationella utbyten är en viktigt del av helheten. Imagine Sweden har ett tydligt fokus på integration och mångfald, bland annat genom ett nära samarbete med Sveriges Ensamkommandes Förening.

Pressbild: Erik Lundin
Foto: Elle Jonsson

Arrangör: KulturUngdom, Uddevalla kommun och Jeunesses Musicales Sverige

Kontakt: Yohanna Eek, yohanna@kulturungdom.se, 0707-228424
Julia Wiel, julia@kulturungdom.se, 0723-243415

Bakom Imagine Sweden/Musik Direkt står Jeunesses Musicales Sverige som bildades av landets länsmusik- organisationer 2011. I Västra Götaland arrangeras Musik Direkt/Imagine Sweden av den ideella föreningen KulturUngdom.

Mer info: www.imaginesweden.se | www.musikdirekt.se | www.kulturungdom.se | www.imaginefestival.net

KulturUngdom är en ideell förening som backar, synliggör och utvecklar initiativ kring eget skapande, projekt och arrangemang av och med unga mellan 13-30 år i Västra Götaland. Sedan starten 1994 arbetar vi med att främja kulturutövares och arrangörers rättighet till inflytande och delaktighet i kulturlivet. Vilken konstform du än sysslar med och i vilken form och storlek du än vill att den ska ta sig uttryck, så erbjuder vi samarbeten, nätverk och kontakter lokalt, nationellt och internationellt. Vi stöttar också med marknadsföring, kulturstödet K-Pengar och teknik.