Universal Music Sweden

Erik Rapp släpper singeln Available

Pressmeddelande   •   Aug 07, 2015 08:59 CEST

Virgin Records Sweden

"Den mest tekniskt skickliga i Idol någonsin", kallade jurymedlemmen Laila Bagge den då 17-årige Erik Rapp, vars djärvt uppriktiga soulpopstämma grep tag i tv-publiken, vecka efter vecka. Nu är det två år sedan kamerorna följde honom till semifinalen i talangprogrammet, och Erik har hunnit gå på djupet i sitt uttryck som artist och hittat musiken han vill göra "på riktigt", som han säger.

"Nya singeln är en R&B-ballad med elektroniska och poppiga inslag", berättar Erik. "Den känns jättebra som första släpp och som en grund att stå på. Jag vill såklart att musiken ska ha en röd tråd".

En viktig kreativ brygga mellan Idol-tiden och Erik Rapps nya låtskrivande och sound, var projektet "Fatta Man" från i vintras - en del av kampanjen "Fatta", som arbetar mot sexuellt våld och för en samtyckeslagstiftning.

I höst kommer debut-EP:n, som Erik just nu finslipar hemma i Stockholm. Till sin hjälp har han bland annat låtskrivaren Adam Olenius (från Shout Out Louds, som även jobbat med Tove Styrke och Rebecca & Fiona), samt hajpade producenten HYENA - Andreas Söderlund (som har det egna projektet It's A Bird! It's A Plane!, och även har producerat Suvi och Elias). Utöver "Available" blir det drum'n'bass-anstruken indie-soul och vad Erik kallar "en sorts gaydänga, som är min poppigaste låt".

Lyssna på nya singeln Available här!

Följ Erik Rapp på: