Folkpartiet

Erik Ullenhag (fp) om äldrerapport från SKL: Valrörelserapport från s-styrda kommuner och landsting!

Pressmeddelande   •   Okt 25, 2005 13:37 CEST

- Samtidigt som Socialstyrelsen visar på stora problem med hemsjukvården för äldre presenterar Sveriges Kommuner och Landsting en rapport där de inte ser några brister i äldreomsorgen. Landets socialdemokratiskt styrda kommuner vågar inte komma med någon kritik inför s-kongressen.

Det säger Erik Ullenhag, socialpolitisk talesman (fp), med anledning av de rapporter som kom från Sveriges Kommuner och Landsting och Socialstyrelsen på tisdagen.

- Socialstyrelsen har lyft fram äldreboenden som stängs utan att hemtjänsten ökar, anhörigstöd som försvinner när projektpengarna tar slut, äldre som får mycket mindre hemtjänst än vad de har blivit lovade och så vidare. Av detta syns ingenting i s-lojala Sveriges kommuner och Landstings rapport.

- Det är dags att införa en omsorgsgaranti, en uppsättning rättigheter för de äldre. Garantin ska gälla stort som smått, från rätten till god medicinsk omvårdnad till rätten att komma ut i friska luften eller duscha regelbundet. Om kommunen inte uppfyller rättigheterna ska avgifterna betalas tillbaka.

- I den senaste valrörelsen lovade socialdemokraterna 10 000 nya platser i äldreboenden - i stället har det blivit 10 000 färre. Där måste vi ha en ännu skarpare garanti. Den som behöver vänta längre än vad som är skäligt ska själv få förfoga över de pengar som en plats hade kostat. Pengarna ska kunna användas för att betala hushållstjänster, anpassningar av bostaden eller annat som i någon mån kan kompensera att den enskilde äldre inte får den plats hon eller han har rätt till, säger Erik Ullenhag (fp).

Erik Ullenhag, riksdagsledamot (fp)
0708 - 13 67 18, erik.ullenhag@riksdagen.se

Niki Westerberg
Presschef (fp)