Folkpartiet

Erik Ullenhag (fp), socialpolitisk talesman, uppmanar: Curlingföräldrar, sluta skjutsa era barn!

Pressmeddelande   •   Okt 03, 2005 10:24 CEST

- Förr gick barn ut och lekte – nu går de in. Förr cyklade eller gick barn till och från skolan samt till fritidsaktiviteter. Nu är det alldeles för många som skjutsas i bil. Detta bortfall av naturlig vardagsrörelse är sannolikt huvudförklaringen till att barnfetman fördubblats de senaste tjugo åren. Det behövs därför en folkrörelse för motion av föräldrar. I korthet handlar det om att curlingföräldrarna bör sluta skjutsa sina barn.

Det säger Erik Ullenhag (fp), socialpolitisk talesman, i samband med att folkpartiet i riksdagen väckte sin partimotion om folkhälsa.

- En flerårig kampanj med målsättningen att nå alla Sveriges föräldrar med information och utbildning om vikten av fysisk aktivitet – genom föräldramöten, med en särskild hemsida och i samarbete med föreningar och organisationer av strategisk betydelse – bör etableras och ges statligt stöd.

- Barn måste röra på sig mer. Här har föräldrarna ett stort ansvar men de kan många gånger vara ett hinder för att så sker, genom att överbeskydda och göra saker åt sina barn som de borde göra själva för att utvecklas till starka och självständiga vuxna. Skolledningarna bör därför skriva kontrakt med föräldrarna om deras insatser och skolans åtagande, i enlighet med program och olika hälsoprojekt som föräldrar och skolan kommer överens om. Det kan gälla t.ex. att avstå från att köra bil till skolan, att gå med en grupp barn hemifrån och till skolan samt att följa med på friluftsdagar.

- Den ledighet och det ekonomiska stöd som många arbetsgivare erbjuder sina anställda för att de ska kunna ägna sig åt någon form av organiserad fysisk aktivitet, bör också kunna användas för föräldraaktiviteter i samverkan med förskola och skola, avslutar Erik Ullenhag (fp).

Erik Ullenhag, riksdagsledamot (fp)
0708-13 67 18, erik.ullenhag@riksdagen.se

Mikael Persson, presskontakt