Folkpartiet

Erik Ullenhag:s fråga om Kubapolitiken till utrikesminister Bo Ringholm: ”Den osynlige Europaministern – hur ser han på Kuba”

Pressmeddelande   •   Mar 23, 2006 14:00 CET

- Bo Ringholm har lyckats spela rollen som den osynliga mannen i europapolitiken synnerligen väl och haft en i princip obefintlig närvaro på sammanträden i Bryssel. Därför är det en smula förvånande att det nu är Ringholm som ska svara för regeringens utrikespolitik. Men det är klart att ingen ska dömas på förhand - måhända är Ringholms intresse större för Kuba och USA än för Finland och Frankrike.

Det säger Erik Ullenhag, riksdagsledamot (fp), inför att riksdagen på torsdagen för första gången möter Ringholm som utrikesminister.

- Vid frågestunden kommer Ullenhag att fråga Ringholm om den framtida Kubapolitiken. Under Anna Lindhs tid som utrikesminister började Sverige i högre grad ställa krav på Kuba vad gäller mänskliga rättigheter och demokrati - men på senare år har Sverige återgått till socialdemokraternas mer traditionellt inställsamma hållning till Castrodiktaturen.

- I mitten av maj är EU värd för ett årligt toppmöte mellan EU och Latinamerika. Sverige bör se till att representanter för den kubanska demokratirörelsen inbjuds till mötet - exempelvis den mest kände kubanska demokratikämpen Oswaldo Payá. Förhoppningsvis kan Ringholm på torsdagen lämna besked om att Sverige ska ta ett sådant initiativ i EU, tycker Erik Ullenhag (fp).
___________________________________

Erik Ullenhag, riksdagsledamot (fp), 070-813 67 18
Yoav Bartal, presskontakt, 070-854 90 64

Bild på Erik Ullenhag för fri publicering finns här:

Besök gärna Ullenhags hemsida:
www.folkpartiet.se/ullenhag