Billmate AB

Eseco väljer Billmates betallösning för nya satsningen SpotOn

Pressmeddelande   •   Mar 11, 2015 14:46 CET

Idag onsdagen den 11 mars lanserar Eseco System AB SpotOn som är ett affärssystem anpassat för de mindre och medelstora webbutikerna. Eseco har valt att implementera Billmate som betallösning för sin nya satsning.

Billmates vision är att kunna ge alla e-handlare, oavsett storlek och ekonomiska resurser, möjlighet att erbjuda sina kunder enkel och smidig betalning genom faktura, delbetalning, kort- och bankbetalning. Sedan lanseringen under hösten 2013 har Billmate hunnit bli en oerhört populär och uppskattad betalpartner till många svenska webbutiker. En viktig del i Billmates satsning är att inleda samarbeten med partners och tillsammans med dem jobba med att hitta lösningar som underlättar och förbättrar för svenska e-handlare. Billmates senaste samarbetspartner är Eseco System AB, som arbetat med affärssystem inom e-handel i över trettio år.

Eseco System AB bildades i Malmö 2001, men deras erfarenhet och kunskap inom e-handel sträcker sig ännu längre tillbaka. Genom deras affärssystem har e-handlare haft möjlighet att säkerställa att den tekniska sidan av deras verksamhet fungerar optimalt. De har en stor produktportfölj, varav ett flertal produkter som är avancerade och inriktar sig på medelstora och stora bolag.

Den nya satsningen SpotOn är ett affärssystem anpassat för de mindre och medelstora webbutikerna. Eseco har utnyttjat sin kunskap om affärsprocesser och problem som kan uppstå inom e-handel, och lagt in dessa i en produkt för de lite mindre och växande bolagen. Idag kan SpotOn kombineras med ett flertal e-handelsplattformar, såsom Magento, OpenCart, WooCommerce, Prestashop och Nordisk E-handel. Att kombinera en e-handelsplattform med ett affärssystem innebär bland annat att man minimerar manuell hantering av artiklar och ordrar.

SpotOn kopplar samman inkommande ordrar från webbutiken, med aktivering av betalningar, skapande av plockunderlag, samt utgående fakturor/följesedlar och enkel adressetikettering av försändelser. Affärssystemet ger en total kundbild som visar kundhistorik där man snabbt kan bistå med till exempel kollispårning och betalningshistorik, samt göra krediteringar och avstyra eventuella påminnelser. Med en betalpartner görs krediteringen direkt mot betalleverantörens system.

Eseco har valt att implementera Billmates betallösning i SpotOn, och ser Billmate som en optimal partner för att enklare kunna tillgodose behov från gemensam målgrupp.

- Eseco har lärt känna Billmate genom deltagande på konferenser där vi inlett samtal om vårt gemensamma intresse för e-handel. Vi ser väldigt mycket fram emot det här samarbetet där vi har en gemensam möjlighet att ge mindre och växande företag det stöd de behöver för att lyckas, berättar Mattias Petrén, VD på Eseco System AB.

Patrick Swedén, CCO på Billmate AB, välkomnar Esecos nya produkt som kommer att underlätta betydligt för e-handlarna.

- På Billmate arbetar vi dagligen med att förenkla e-handlarnas vardag och samarbetet med Eseco är ytterligare ett steg i den utvecklingen. Att SpotOn knyter samman alla de system, som många idag kräver, till en smidig produkt som utmanar de etablerade lösningarna är något som många av våra kunder efterfrågat, säger Patrick.

För e-handlaren kommer flödet med SpotOn och Billmate fungera enligt följande; Billmate anropas via API från webbutiken och SpotOn. Webbutiken hanterar reservationer för kortbetalning och skapande av fakturor. SpotOn aktiverar sedan kortbetalningar och fakturor via leveranskörning där man ser om alla produkter fortsatt finns i lager. Plocklistor och fakturor/följesedlar skapas tillsammans med adressetiketter för leveranssättet.

Vid returer och reklamationer i SpotOn anropas Billmate för kreditering. Detta innebär att användaren aldrig behöver lämna SpotOn för att hantera återbetalningar vid returer och reklamationer. Genom SpotOn och Billmate kommer e-handlare att kunna arbeta mycket smidigare och effektivare, och få mer tid att fokusera på det som verkligen ger tillväxt.

- Många e-handlare som arbetat ett eller två år lägger väldigt mycket tid på att få alla små moment i orderläggningen att fungera. De arbetar oerhört mycket manuellt i flera olika system och har svårt att fokusera på det som verkligen ger tillväxt. Genom att använda Billmate, som erbjuder en tjänst utan risk, och sedan lägga på automation med SpotOn har handlaren möjlighet att spara väldigt mycket tid och öppnar upp för att kunna hantera fler ordrar effektivare samtidigt som man ger kunden bättre service, säger Mattias.

Johan Lindberg, CEO på Billmate AB, ser goda möjligheter för SpotOn att kunna fylla ett hål i dagens e-handelsbransch.

- De flesta bra system är idag byggda och anpassade för riktigt stora företag. Äntligen finns en produkt vi kan peka på som löser även den mindre e-handlarens behov. Samarbetet mellan Eseco och Billmate kommer öppna upp för nya intressanta kunder och vi kommer fortsätta att jobba på nya spännande produkter tillsammans. Att vi båda sitter i Malmö gör samarbetet än mer intressant,säger Johan.

För mer information, vänligen kontakta:

Johan Lindberg, CEO Billmate AB

johan.lindberg@billmate.se

040-30 35 00

Mattias Georgson Petrén, VD Eseco System AB
mattias.petren@eseco.se
040-636 20 62

Billmate AB ägs och drivs av finansbolaget Invoice Finance AB och teknik och utvecklingsbolaget Combain Mobile AB. Vårt huvudkontor finns i Malmö och vi har med hjälp av ägarbolagens erfarenhet, kompetens och plattformar kunnat skapa en oerhört användarvänlig, kostnadseffektiv och säker betalningslösning för nordiska webbutiker - Billmate. Ingen kund är för liten eller för stor för oss och vår grundinställning är att alla ska ha råd med en heltäckande betallösning.
Frågor? Kontakta vårt superengagerade supportteam på 040 - 30 35 00 eller info@billmate.se