DreamHack AB

ESPORTSM & Aftonbladet förlänger samarbetet - hela nästa säsong livesänds på Nöjesbladet

Pressmeddelande   •   Jun 12, 2013 16:39 CEST

ESPORTSM är inne på upploppet av säsongen och den sista deltävlingen och den stora finalen arrangeras på DreamHack Summer 2013 15-16 juni i Jönköping. När säsongen avslutas har ESPORTSM arrangerat 9 direktsändningar med över 100 timmar livesänd esportunderhållning på Aftonbladet.se. Sändningarna har lockat till över en miljon streamstarter och över 50 000 unika tittare vid varje tillfälle.

Nu är det klart att Aftonbladet fortsätter sin satsning på esportrapportering och blir mediapartner för den kommande säsongen av ESPORTSM som startar hösten 2013 med ett helt nytt studioformat och mer än dubbla antalet sändningstillfällen.

- Vi är väldigt glada över det fortsatta samarbetet, responsen från både publik och samarbetspartners har varit fantastisk. Detta är en del i vår spel-satsning framåt och stärker ytterligare vår position som plattform för esport-publiken, säger Aftonbladets tf nöjeschef Ylva Niklasson.

Över 50 000 personer har besökt SM-tävlingarna  i Umeå, Stockholm, Malmö, Göteborg, Jönköping och Norrköping och 5326 spelare har tävlat om de  åtta platserna i finalen.

– Uppslutningen runt ESPORTSM från spelare, publik och media är fantastisk och vi kan konstatera att tävlingarna på bara två säsonger är en formidabel succé för alla inblandade. Ett av målen med projektet var att framtidssäkra det svenska esportundret genom att bygga nya stjärnor och ge både proffs och gräsrötterna en stabil platform på hemmaplan för att mötas och visa upp sig på, säger Fredrik Nyström, projektledare för ESPORTSM.

– Vi har nu visat det svenska folket hur bra esport kan vara som underhållning i direktsändning och att Aftonbladet fortsätter att vara med oss ytterligare ett år känns fantastiskt, med det nya formatet och dubbelt så mycket sändningstid ser vi fram emot att tillsammans med vår huvudsponsor Telia och mediapartner Aftonbladet välkomna nya tittare till hösten,  fortsätter Nyström.

Säsong 2012/2013 i siffror
- Mer än 100 timmar livesändning på Aftonbladet.se
- Mer än 1 000 000 streamstarter
- Över 50 000 unika tittare per sändningstillfälle
- 5326 deltagande spelare
- 450 000 SEK i prispengar
- Över 4000 spelade matcher

Följ säsongens sista SM-tävling och den stora finalen live på Aftonbladet.se lördag 15 juni och söndag 16 juni från 14.00. ESPORTSM produceras av Martin Edsman och Victor Rydbäck.

OM ESPORTSM
Svenska Mästerskapen bygger på ett enkelt turneringsupplägg. En tävling varje månad från oktober till maj. Vinnaren i varje SM-tävling kvalificerar sig till SM-finalen. ESPORTSM arrangeras av Inferno Online och DreamHack och är öppen för alla, amatörer som proffs. Telia är huvudsponsor och tävlingarna livesänds på Aftonbladet.se. Läs mer på www.esportsm.se

OM INFERNO ONLINE
Inferno Online Stockholm är världens största gamingcenter enligt Guinness World Records sedan 2010. Inferno Online gör mycket annat än att hyra ut datorer. Allt från e-sportligor, till stora spelsläpp och evenemang på Sergels torg har gjort Inferno Online till en central del i gaming-Sverige. På Inferno Online hittar du de bästa spelen och kan spela med dina vänner alla dagar om året och dygnet runt på helger. Läs mer på: www.infernoonline.com