Capee Group AB

Estrella Maarud väljer CAPEE Dashboard för att minska energiförbrukningen

Pressmeddelande   •   Feb 10, 2014 10:00 CET

Estrella Maaruds fabrik i Angered utanför Göteborg producerar flera olika produkter. På chipslinjerna vill man nu minska förbrukningen av olja, gas och el med CAPEE Dashboard.

Estrella Maarud har tidigare byggt om i fabriken för att minska energiförbrukningen. Det finns dock mer att göra då energiförbrukningen vid chipstillverkning beror mycket på hur operatören kör processen. Genom att nu kunna visualisera förbrukningen i realtid för operatörerna kan de agera direkt vid avvikelser och omedelbart se konsekvenserna av sitt körsätt. För att snabbt kunna se om något avviker visar CAPEE Dashboard gränsvärden som beror på vilket recept man kör. Det gör att visualisering hela tiden är relevant för körningen just nu.

– Det här visar att vårt koncept med visualisering i realtid för energibesparing fungerar lika bra i livsmedelsindustrin som inom energi, biodrivmedel, papper och mineral. Vi ser fram emot ett spännande samarbete med René och hans team på Estrella Maarud, säger Peter Nilsson, VD Capee Group AB.

För mer information kontakta:
Peter Nilsson, VD på Capee Group AB
Mobil +46 (0)708 53 28 80, Email peter.nilsson@capeegroup.com

Capee Group AB är industrins experter på insamling och visualisering av data i realtid. Med spetsprodukter får ledning och operativ personal överblick och styrning av produktion och supply chain.