Emosa

Etisk design nu i e-butik

Pressmeddelande   •   Dec 04, 2009 12:30 CET

Inredningsföretaget Emosa gör nu sitt etiska sortiment mer lättillgängligt och öppnar e-butik. Emosa vänder sig till inredningsintresserade som bryr sig om estetik, etik och kvalitet. I e-butiken finns bl.a. de uppmärksammade Shwe-Shwe Poppis dockorna som tillverkats av föräldralösa barn i Soweto, Sydafrika.

Emosa vill skapa ett estetiskt alternativ som ger konsumenter möjligheten att inreda sina hem på ett sätt som bidrar till en positiv och hållbar utveckling för människor såväl som miljö.

– Ett ökat antal förfrågningar från privatpersoner har gjort att vi bestämt oss för att öppna en e-butik för direktförsäljning till slutkund, säger Åsa Johansson Hakim, VD för Emosa AB .

– Varje produkt har sin egen historia, vilken gör dem mer intressanta och unika att ha i sitt hem. Shwe-Shwe Poppis dockan är ett exempel på ett samarbete som inte bara sätter färg på hemmet utan även skapar en  ljusare framtid, säger Åsa Johansson Hakim.

Dockorna är designade av barn i Soweto, Sydafrika, som förlorat sina föräldrar i HIV/Aids. Barnen ritar och designar, inspirerade av den lokala traditionen och dess folksagor. Barnens mor- och farföräldrar syr i sin tur upp dockorna för hand enligt barnens teckningar. Tack vare detta fairtrade- projekt får kvinnorna en skälig, fast lön och möjlighet att ta hand om sina barnbarn. Alla produkter tillverkas enligt principerna för fair trade. Emosa vill med sitt sortiment av fairtrade design erbjuda medvetna konsumenter i Skandinavien möjligheten att kombinera ett tidlöst heminredningssortiment av god kvalitet med en hållbar produktion.

Emosa AB är ett etiskt inriktat design- och inredningsföretag som arbetar enligt principerna för fair trade.  Företaget grundades 2008 med huvudkontor i Uppsala. Produkterna finns att köpa hos utvalda återförsäljare runtom i Sverige och övriga Norden

Emosa, Box 1960, 751 41 Uppsala, 0708-720 290 www.emosa.se