Svensk Musik

Ett år med Svensk Musik

Pressmeddelande   •   Nov 17, 2011 14:50 CET

Svenskmusik.org har publicerat djuplodande musikessäer, omtalade videoinslag och spridit svensk musik utomlands

Vi firar ett år med www.svenskmusik.org . Under året som gått har vi varit en självklar plats för musikintresserade i andra länder att upptäcka och gräva ner sig i svenska musikgenrer, oavsett om det varit klassiskt, hiphop, techno eller jazz. Vi har låtit några av Sveriges bästa musikskribenter publicera djuplodande essäer som diskuterats friskt i sociala medier. Tillsammans med La Vida Locash har vi producerat videoinslag där vi gått bakom musiken, och pratat med några av genrens största representanter. Vi har besvarat frågor och gett tips till journalister, redaktörer och musikintresserade.

Här är några av de saker vi är mest stolta över:

• Vi har publicerat essäer av Jan Gradvall, Nanushka Yeaman, Kristin Lundell, Carl Reinholdtzon Belfrage, Calle Dernulf och Kalle Malmstedt om så vida ämnen som Göteborgsmetal, svensk hiphop, jazz på 60-talet och hardcorescenen.
  • Vi har producerat videoinslag med bland andra Petter, Death Destruction och Gustav Ejstes från Dungen.
  • Varje månad har vi lyft fram spännande och egensinniga skivbolag som försöker göra saker på sitt eget sätt. Bland andra Flora & Fauna, Hybris, Luxury, Hoob Records och Kning Disk.
  • Vi har uppmärksammat unga svenska kompositörer och låtskrivare, bland andra Benjamin Staern, Mattias Lysell, Britta Persson och Sofia Jernberg.
  • Twitter har vi varit ett naturligt val för alla som vill hålla sig upplysta om svensk musik, och har på några månader fått nästan tusen hängivna followers.
  • Skapat ett unikt branschregister med samtliga skivbolag, förlag, medier och stora organisationer i Musiksverige - öppet för alla!

Svensk Musik fortsätter sätta svensk musik i en kontext, och berätta historien bakom några av våra mest intressanta och största band och artister.

Kontakta oss gärna vid frågor, tips eller råd om allt som har med svensk musik att göra.

Stefan von Ajkay Marketing Director
Mail stefan.von.ajkay@svenskmusik.org
Tel +46 (0)70 528 63 00

Niklas Alicki Editor
Mail niklas.alicki@gmail.com
Tel +46 (0)73 815 74 37

Svensk Musik har som uppgift att sprida svensk musik till en ny och större publik utanför landets gränser. Det sker främst genom kommunikation och PR, ofta i samarbete med andra organisationer med närliggande intressen. Svensk Musik utför även katalogisering och arkivering av upphovsrättskyddad musik samt ger stöd till förlag och upphovsmän. Dessutom finns en egen utgivning av musik på skivetiketten Phono Suecia och av noter genom musikförlaget Edition Suecia.