Universal Music Sweden

Ett av Sveriges största metalband släpper ny singel och album

Pressmeddelande   •   Dec 06, 2013 10:14 CET

Det var snart tre år sedan som ett av Sveriges största metalband släppte sitt senaste album. Efter att ha varit instängda i studion sedan en tid tillbaka slår de nu upp dörren med något som skulle kunna betraktas som ett mästerverk. Den 12 februari släpper Dead By April sitt tredje album – Let The World Know – men redan idag släpps singeln As A Butterfly!

Tre år efter ”Incomparable” är den svenska exportsuccén Dead By April tillbaka. Och den här gången är de starkare än någonsin. Efter två guldsäljande album har gruppen ytterligare förfinat sitt koncept. De mörka partierna är tyngre, de snabba är snabbare och popinfluenserna än mer närvarande än någonsin. Här finns till och med en finstämd pianoballad som visar att gruppen har en bredd som få andra band kan uppvisa. Låtskrivaren Pontus Hjelm, som även producerat skivan, förklarar att bandet står stadigt på fundamentet som lades vid starten 2007.

– Men samtidigt har vi hela tiden fortsatt att utveckla de befintliga ingredienserna. Det blir svårt att motivera sig själv som konstnär om man gör exakt samma sak om igen, säger han.

En uppenbar förändring är att sångaren Christoffer Andersson ersatt Jimmie Strimell. Tillsammans med Pontus Hjelm (gitarr), Zandro Zantiago (sång), Marcus Wesslén (bas) och Alex Svenningson (trummor) är han nu redo att möta världen.

Nu är gruppen tillbaka med ny sättning och starkare låtar än någonsin. Det måste världen få veta.

Presskontakt: love.appelgren@umusic.com | 073-9755057